Högrevsburgare

Ni som känner min kille vet att han gillar att äta. Precis som jag gillar han gott käk men det är ingen underdrift att säga att han tar det hela snäppet längre än jag gör. Det ska helst vara supersmaskigt hela tiden och en kan inte ha för många tillbehör enligt honom.

Därför var jag inte förvånad när han för något vecka sedan började prata om att vi borde köpa högrev för att mala egen färs till hamburgare. I helgen slog han till på en rejäl köttbit och vi plockade fram köttkvarnen till vår kitchen aid och satte igång.

Bakmaskinen är välanvänd, men köttkvarnen som följde med som tillbehör har däremot inte kommit upp ur lådan förrän nu

Och visst får jag hålla med, det blev helt makalöst sakftiga och goda hamburgare, bland de smaskigaste jag ätit någon gång faktiskt. Inte alls särskilt komplicerat att göra heller. För ni kommer väl ihåg min matfilosofi? Det ska vara snabbt, lätt och gott.

Gör så här:

  • Strimla köttbiten till lagom stora bitar för kvarnen. Ta bort senor. De har en tendens att snurra fast i kniven upptäckte jag
  • Mal ner köttet i en bunke
  • Knäck i ett ägg, salta, peppra, dutta ner rejält med tabasco och släng på persilja
  • Rör om lite slarvigt. Färsen ska inte behandlas för mycket för då kan den bli lite seg har jag hört
  • Forma stora hamburgare (kom i håg att de krymper när du steker dem) 
  • Stek i stekpanna. Jag körde 3 minuter på varje sida vilket gav lätt rosa, och saftig kärna (vilket var vad vi var ute efter)

Tillbehör

Servera med sådant som du gillar till burgare. Jag åt min med stekt halloumi, bladspenat, silverlök, bacon och majonnäs - klart smaskigaste kombinationen om jag får säga det själv. Lars hade även jordnötssmör (amerikansk klassiker till burgare tydligen) och dressing.

Kommentarer