Söndagsmys på MTB i Högbo

Stockholm i all ära men jag undrar om inte stoppet på hemvägen, i Högbo utanför Gävle, var helgens bästa?! Jag hade varit och reket lite tidigare i veckan och hade planen klar, vi skulle köra cerise bana, MTB 15 km, med startplats Kolis.


LÄS OCKSÅ: Spanat in Högbo MTB-arena


Om man åker till Högbo Bruk och kör mot spårcentralen så finns en stor parkering. Därifrån är det skyltat mot MTB-arenans fyra olika startplatser. All information finns förövrigt på deras webbsida. Jag hade läst på lite och kikat på filmer samt varit på plats och spanat in starten vid Kolis, så när vi kom i söndags eftermiddag var det bara att byta om och lasta ut cyklarna.


Lars valde att släppa ur lite luft ur däcken precis när vi drog iväg, tyvärr lite för mycket. Efter ett par-tre kilometer sade han något om att han inte trodde att det skulle hålla hela vägen runt och vips så var jag själv där i skogen. Han hade vänt tillbaka. Jag tänkte att han nog skulle kolla ikapp ganska snart igen.

Jag trampade på. Banan var precis sådär riktigt bra för mig. En blandning av lättcyklad och lite mer teknisk stig med både rötter och sten samt partier med grus- eller mjukare skogsbilväg. Det är ju exakt vad jag behöver träna på. Jag tycker ändå att jag känner mig rätt så bekväm med rotmums nu men sten, nja. Jag lyckas nästan alltid glida till så att jag trampar fötterna rakt in i dem eller kommer i kläm. Sedan är jag konstant rädd för att få punka. Det är nästan så att jag håller andan bara för det och då blir det sjukt jobbigt att cykla.


Tack och lov var de mer tekniska bitarna inte alltför långa utan bröts av med lite mental vila och lättare cykling. Det var riktigt skoj och jag hade gärna kört ett varv till om det inte var för att det började bli kväll och vi dels skulle käka middag och sedan köra i närmare fem timmar till innan vi var hemma.


Mitt sällskap kom aldrig ikapp. Han fick fixa och trixa lite dels innan han hittat tillbaka till parkeringen och sedan med däcket. Jag satt och väntande i närmare en halvtimme innan han dök upp på stigen ut ur skogen. Eller satt och satt, jag hann tvätta min cykel också. Mycket smidigt med en cykeltvätt på området. Men ett tag undrade jag om han kört vilse där ute.

Allt som allt en riktigt bra eftermiddag/kväll i Högbo och trots att Lars och jag är långt ifrån varandra när det gäller cykling så tyckte vi båda att banan var kul. Hit kommer vi att åka tillbaka och då testar vi fler ställen på arenan!

Kommentarer