Sverige på fötter och veckans intervallpass

Tisdag och träning med lillasyster. Det var dags för långa intervaller igen., den här gången fem-minutare. Det kanske ska sägas att det program vi följer är för personer som vill klara milen under en timme, och där finns angivelser för rekommenderad fart. Det brukar jag inte bry mig om när vi kör på löpband men när vi ska springa ute är det ändå skönt att ha en riktlinje.


Inte för att jag har några tidsmål med min löpning just nu. Jag vill bara vara smärtfri och kunna springa. Det är så mycket viktigare för mig. Därför passar det här programmet perfekt. Löpning två gånger i veckan och jag gör det utifrån mina förutsättningar för stunden.

Team rosa i det mesta från kari traa. På fötterna hade vi likadana nike i knalligt röd färg. Vi syntes om en säger så

Igår, den 14 juni, var det manifestationen "Sverige på fötter" mellan kl 17-18 runt om i Sverige, eller precis där en råkade befinna sig. Det var Svensk Friidrott som stod bakom – med uppmaningen ”rörelse är världens bästa vaccin och medicin. Fysiskt aktivitet både förebygger och botar. Idrott förenar och utvecklar människor och samhällen”. Emma och jag hade bokat träningsdejt kl 17:15 så det passade ju perfekt.

Passupplägg långa intervaller

Uppvärmning; jogg ca 10 minuter med några fartökningar på slutet
Intervallblocket; 3 x 5 minuter med 2 min gåvila (tempo enl programmet 5:45, 5:30, 5:45, mitt blev 5:30, 5:22 och 4:57)
Nedvarvning; 10 minuter jogg

Det här med att fotografera alltså. Det var så skarpt ljus att det var svårt att titta in i kameran

Vi var båda väldigt glada och nöjda efter träningen. Det är skönt när det går lätt, även om det förstås är flåsigt jobbigt också, men överkomligt på något vis. Nu glömde jag fråga Emma om vad som kommer nästa vecka, men häng med här så får vi väl se!

Kommentarer