Singsjörundan med kaffepauser

Östersund med omnejd visade verkligen upp sig från sin bästa sida under helgen, med både sol och värme. Jag passade på att beta av några punkter från min sommaraktivitetsönskelista. En sådan var "kafferunda", alltså ett långpass på cykel i riktigt njutartempo och med kaffepauser.

Efter vår fjällcykling för några helger sedan kunde vi konstatera att vår gamla termos inte höll måttet. När vi stannade för att fika var vattnet (vi delar termos och L kör tepåse och jag pulverkaffe) inte ens ljummet. Så jag köpte en ny i storlek lagom för att ha på cykeln och nu skulle den testas.

LÄS OCKSÅ: Turtips fjällcykling för nybörjare eller barnfamiljer

Själva termosen placerade jag i drickahållaren på cykeln och sedan packade jag mugg, pulverkaffe, lite nötter och annat smått och gott i min vätskeryggsäck, som jag förstås också fyllde med vatten för att kunna dricka ur slangen.

Planen var att trampa Singsjörundan, som jag körde rätt flitigt förra året som träning för Cykelvasan, men som jag i år inte kört en enda gång. Den innehåller korta partier stig mellan Brunflo och Östersund men i övrigt är det asfalt och massor av grusväg. Inte världens roligaste MTB-cykling således men inte alls fel om en har Cykelvasan med i sin tävlingsplan. Dörr till dörr är rundan ganska exakt 60 kilometer från mig.

Första stoppet tog jag efter ungefär 24 kilometer. Då hade jag kört från Brunflo på nersidan av järnvägen in mot Östersund. Vid Furuparken korsade jag vägen och valde cykelbanor upp genom Torvalla mot Odensala elljusspår. Där vek jag upp på anslutningsspåret mot Spikbodarna och sedan travvägen upp till Gräfsåsen. Den här första etappen innehåller som sagt en del skogsstig, mer eller mindre beroende på vägval. Från Gräfsåsen till korsningen mot Brynje och Singsjön cyklade jag på den tråkiga och rätt så vältrafikerade vägen mot Stugun, en sträcka på drygt 5 kilometer. Här kan man välja grusvägar i stället och då blir det något längre bort till korsningen men i gengäld mindre biltrafik. När jag svängt av mot Singsjön, det är skyltat i korsningen "Singsjön 19 km, Brynje 4 km", så stannade jag till på första bästa plats och vek av på en stig en liten bit in i skogen. Där tog jag alltså min första kaffepaus.

I skogskanten var det vindstilla och varmt så jag tog av mig min cykeltröja och hade den att sitta på. Sedan packade jag upp och gjorde i ordning lite kaffe - vattnet var varmt! - och knaprade lite torrostade jordnötter medan jag lyssnade på en spännande ljudbok. Jag blev säkert sittande i solen en 20 minuter eller något innan jag packade ihop och trampade vidare.

Nästa stopp, det sista på kaffeturen, tog jag strax efter att jag kommit fram till Singsjön och vikt av höger mot Brunflo. Det blev ett kortare stopp på kanske 5 minuter, på en stubbe alldeles vid grusvägen där jag rörde ihop och drack en halv kopp kaffe. Nu ville jag mest bara hem men tog stoppet ändå eftersom jag planerat för det och var nyfiken på termosens kapacitet. Vattnet var fortfarande varmt, så tummen upp.

Att kombinera motion med utflykter, fikastopp eller liknande tycker jag är perfekt, särskilt riktigt fina sommardagar eller kvällar och en måste förstås inte cykla långt. Singsjörundan mäter som sagt 6 mil men distansen du väljer spelar ingen roll. 6 kilometer kan vara gott nog, du bestämmer!

Jag har köpt Laken Classic Termo på XXL, den rosa termosen som syns i bild i det här inlägget, men tar gärna emot tips på andra (bättre?) varianter som håller värmen bra och som passar i drickahållaren på cykeln. Lämna en kommentar vettja

Kommentarer

Jag köpte ju en från naturkompaniet i vintras med snäpplock, undrar om det inte var märket thermos. Med lite mek i en vanlig flaska kunde jag ha den i drickahållaren. Den har varit super, både för kaffe och varm sportsdryck på cykel och skidturer och inte heller så dyr faktiskt!
SARA BORG sa…
Det är nog ett mycket bra tips Helena. Fler har sagt att det i princip bara är just originalet, märket THERMOS, som är grejen. Jag hoppades att det skulle finnas på XXL så det var faktiskt därför jag gick dit, men så var det inte :-( Vi ska köpa en till så nu lutar det starkt åt ett besök naturkompaniet, tack för tipset!
emma sa…
Jag har också en Thermos, i just mugg-varianten med snäpplock, extremt kompetent på alla vis! Jag köpte min på Clas Ohlson 👍🏻
SARA BORG sa…
Aha, tack Emma. Är det någon som vet ifall Thermos sälj i någon butik i Lillängeområdet, så att jag kan ta det i anslutning till jobbet?