Ännu en dag på Högbo MTB-arena

Jag har skrivit om stigcykling i Högbo förut. Bland annat när jag var där och rekade lite en kväll efter jobbet och sedan här då jag och Lars åkte dit och testkörde. Högbo MTB-arena ligger utanför Gävle, i Sandviken, och blev vårt första stopp på roadtrippen härom veckan.


Arenan har fyra startplatser som alla ligger nära parkeringen vid spårcentralen (kör förbi entrén till Brukshotellet). Vi har valt startplats Kolis både gångerna när vi varit där hittills för att cykla, och där finns flera olika banor vad gäller längd och svårighetsgrad. Startplatsen hittar du om du går mot längdspåren och kanotuthyrningen, längs den högra kanten på sjön sett från bilparkeringen.

Med solen i ögonen... En paus mellan varven på cerice och blå bana 
 
Precis som sist körde vi cerise bana (15 km) och sedan testade jag även den lite lättare blå banan (10 kilometer) medan L snurrade en vända till på femtonkilometarn.


Såhär beskrivs Kolis blå bana på arenans egen webbsida, och jag kan bara hålla med:
"En enklare bana som enbart går på stigar, vägar och motionsspår med jämnt underlag. Många möjligheter till fikastopp vid natursköna platser. Perfekt bana för dig som kanske provat en blå bana tidigare, men nu vill utmana dig själv med att cykla lite längre". 

Den här gången hade vi lite mer tid på oss än när vi var där sist, så förutom att köra två banor så hann vi även med att ta ett dopp vid bryggan på den fina badplatsen. Vädret var lite växlande när vi var där men det var varmt i luften och vattnet. Sammanfattningsvis hade vi en kalasdag.

Nybadade och klara! Det blev lite molnigt precis när vi skulle bara men det var ändå varmt
 
Om du gillar mtb-cykling och ännu inte testat Högbo så gör det! Jag törs nästan lova att där finns något för alla, oavsett gammal som ung, van cyklist eller nybörjare.

Kommentarer