Snabbpasset på cykel

Ibland är det bra att ha lite tight med tid. I lördags var vi på eller vid vattnet hela dagen och körde vattenskoter, så när det blev kväll var jag ärligt inte ett dugg sugen på att cykla. Samtidigt var jag lite irriterad  över att jag redan hoppat planerade cykelpass två dagar i rad.


Jag hade ingen vettig anledning att stå över igen och hade inte haft det dagarna innan heller, det var bara ren och skär lathet. Med en hastigt påkommen anmälan till cykelvasan öppet spår om mindre än två veckor går det liksom inte att sjabbla mer så det var bara att bita ihop och göra även om klockan var mer än jag hade önskat.

Sambon skulle kocka middag, hemmagjorda hamburgare med halloumi och annat smaskens, så jag hade en timme på mig. Det är lätt att tycka att det är för kort för cykling men för min del blev det en bra knuff i rumpan för att testa något nytt. Annars bara trampar jag. Nu skulle jag avverka intervaller!

Jag ställde in min timer på 15 minuter uppvärmning, ett intervallblock med 15 gånger 1 minut med 1 minut vila mellan varje, och sedan 15 minuter nedvarvning. Jag tog sikte mot Rossbol, eftersom det är en relativt slät väg, jag skulle nämligen köra ståcyklingsspurter och ville ha så likvärdiga förhållanden på varje enminutare som möjligt. Och det där var nog riktigt bra för mig! Jag vaknade morgonen efter med en skön träningsvärk i rumpan och låren.

Kommentarer