Trycket i röven - hur är din sadel egentligen?

Sedan jag bytte cykel förra våren, alltså 2015, så har jag dragits med riktigt rejäla rövproblem. Skratta du men så är det. Alltså fy för faan rent ut sagt vad jag har haft ont. 


Det brukar ju sägas att det är bra att vänja in rumpan vid sadeln och att en då ska få mindre ont allt eftersom, men alltså nej, för min del har det bara blivit värre och värre. Jag kommer särskilt ihåg ett cykelpass förra sommaren, ganska nära inpå Cykelvasan, då L och jag var ute på en längre tur mot Krokom, Hissmofors, Rödon och Frösön, då jag hade så ont att jag knappt kunde sitta på sadeln och mest bara ville gråta av smärta och frustration. Det gjorde så sinnessjukt ont i sittbenen och svanskotan.

I år har det varit samma visa. För varje pass jag kört är det som att smärtan blivit värre och trots att jag bara cyklar några pass i veckan så blir det alltså inte ett dugg bättre av några dagars vila mellan passen. Jag hade själv en teori om att jag som är en ganska liten person (163 cm) med knappt några höfter och därmed rätt så liten rumpa därför skulle behöva ha en smalare sadel.

När vi på semestern gjorde ett traditionellt stopp på Specialized Concept store i Hammarby sjöstad så passade jag på att rådfråga expertisen och mäta avståndet mellan mina sittben, något som det visade sig att jag borde ha gjort för länge sedan. Tur att jag gjorde det nu och inte bara köpte en smalare sadel rakt av. För jag har förvisso en liten rumpa men jag har tydligen nästan extremt långt mellan sittbenen och behöver den bredaste sadelbredden som de har, nämligen 168. Cyklarna jag har är utrustade med 143 (Därimellan finns dessutom storlek 155 - ett förtydligande för dig som liksom jag eventuellt inte har så stor koll sedan tidigare på det här med sadlar). Alltså, en liten rumpa innebär inte ett litet avstånd mellan sittbenen som jag trodde.

Mina sadlar har helt enkelt tryckt ut mina sittben och för varje gång jag cyklat har det såklart förvärrats. Jag har dessutom en typ av "sadelkontorsstol" på jobbet som troligen också påverkat. Jag slog till på en ny cykelsadel direkt där i butiken för att testa - vilket jag nu har gjort - och jag kommer definitivt att rätt snart byta på de andra cyklarna också. Jag har bara kört några gånger, bland annat Cykelvasan öppet spår, med den nya sadeln, men det går inte att komma ifrån att det känns stor skillnad direkt. Eftersom jag har påfrestat sittbenen under så lång tid så är de inte smärtfria helt utan jag känner fortfarande av ett visst obehag, men den stora skillnaden med den nya sadeln är att det inte blir ondare och ondare under ett pass utan att smärtan bara är konstant och förhoppningsvis kommer att avta mer och mer. Nu kommer jag att "vila röven" ett tag och sedan ska det blir spännande att känna hur det känns nästa gång det är dags för en cykeltur.

Har du koll på om du har rätt sadelbredd? Annars kan jag varmt rekommendera dig att gå iväg och mäta hos din cykelhandlare. Det är inte så avancerat, du sätter dig bara på en mjuk "kudde" och när du reser dig upp mäts avståndet mellan avtrycken. Det är således ingen som ska "rota dig där bak" ifall du blev orolig för det. 

Tack fina ni på specialized som hjälpte mig och min ömma rumpa! Nu ser jag med glädje fram emot mitt fortsatt cykliga liv

Kommentarer