Springa när det är halt, går det?

Jag vet att många funderar kring det här med att springa på vintern. Förra veckan när jag var nere i Stockholm och jobbade så kom vi in på det i ett samtal på lunchen och någon sade att hen alltid höll uppe med löpningen under vintern eftersom det ändå bara är kallt, mörkt och halkigt ute. 


Jag tänker inte riktigt så längre. Visst håller jag med om att det är enklare på nästan alla sätt och vis att springa på sommarhalvåret, men för mig har löpningen blivit en så viktig del av min vardag att jag absolut inte vill ge upp den. Att få snöra på mig löparskorna och ge mig ut och tassa efter jobbet är bästa medicinen för att koppla om huvudet från "workmode" till fritid.

En av dagarna sprang jag en kortare runda där nere. Det hade varit töväder dagen innan med kallgrader under natten (jag tog en morgonjogg) så visst var det lite halkigt på asfalten och på sina ställen rätt knöligt där det låg snö och tjockare is. Det som är lätt att glömma bort är att det faktiskt är lättare att jogga på halt underlag än att promenera, har du tänkt på det? När en joggar så strävar en efter att sätta i foten rakt under kroppen, vilket gör att kraften så att säga träffar rakt ner i marken med frånskjut framåt. När en promenerar sätter en ner foten framför kroppen, i vissa fall rätt långt ifrån kroppens tyngdpunkt, vilket gör att det är betydligt svårare att hålla balansen på halt underlag. Foten kan lätt glida framåt och vips så har en drattat på rumpan. Det händer inte alls lika lätt när en joggar.

Att springa fort däremot är inte riktigt lika enkelt om det är superhalkigt, men med dubbskor går det också. (Alternativet är förstås att gå in och springa på löpband, som jag gjorde mycket förr). Jag har ett par dubbskor, jag har varit lite av en skonörd då jag sprang mer eller rättare sagt hade större prestationsambitioner, men numera springer jag oftast i samma skor hela tiden. Många kanske tror att en måste ha dubbskor på vintern men jag skulle säga att det bara är ett fåtal gånger varje år som jag använder mina, trots att jag ändå springer varje vecka året runt. Jag skrev förresten ett inlägg förra året om det där med att springa broddat.

En bild från förra vintern, ett av de fåtalet pass som jag sprang med broddskor. Dessa kommer från inov8.

Kommentarer

mari sa…
Ja, klart det går :). Jag älskar variationen, den som årstiderna ger. Sedan är kanske inte motivationen i topp under hela vinterhalvåret, för just löpning utomhus. Men, det går!! :)
SARA BORG sa…
Ja! Visst är det härligt ändå, alla årstider har sin charm :-)
malin sa…
Klart det går! Allt går! (nästan ;) ) Upplever dock själv att löpningen "sätter sig" i ljumskarna när det är isigt underlag.