Den där viktiga prehabträningen

Jag tror att det flesta som håller på med löpträningen vet att det är viktigt med styrketräning. Jag tror också att de flesta vet att det inte behöver innebära träning med skivstänger och supertunga vikter, även som jag själv önskar att jag prioriterade just det lite oftare. 


Nej, styrketräningen som gör en löpare med hållfast och därmed minskar risken för skador kan lätt göras hemma. Ändå är det på tok för sällan som jag själv ägnar mig åt mina viktiga prehabövningar. Jag hade inte planerat in dem den här veckan heller men tisdagens snöfall gjorde att det blev så. Jag har ju längtat snö i massor men spårfolket hade inte hunnit ut ännu för att ta hand om allt så skidåkningen efter jobbet som jag tänkt kändes inte aktuellt. Jag skottade snö ett tag och bestämde mig sedan att det banne mig var dags för en halvtimmes hemmapass!

Hemmaträning som avslutades med foamroller och ett par minuters stretch
Jag satte ihop tre övningar åt gången som jag körde i tre varv utan vila. Så höll jag på, tre nya övningar och tre varv, tills dess att klockan visade trettio minuter. Det blev en salig blandning och tro det eller ej men jag hade faktiskt en bålövning med i varje cirkel också, jag som har så svårt just för att prioritera det. Nu klappar jag mig själv på axeln för att jag gjorde det, och tackar skidåkningen för min önskan om bättre bålstyrka för starkare stakåkning.

Träning hemma, så lättillgängligt men ändå så svårt att få det gjort!
Idag är det dag två sedan passet och precis som vanligt så är det då träningsvärken är som mest påtaglig. Jag har ont i låren, ryggen och armarna. Men det får så vara. Idag blir det högst troligt en vilodag och full laddning för mina längdskidpass för veckan. Mina löppass har jag redan klarat av. Mitt längre pass rev jag av i måndags för att få det gjort och igår stod jag på löpbandet för första gången i år. Mer om det i ett eget inlägg senare. Nu är det först jobbelijobb och mera kaffe! 

Kommentarer