Med en månad kvar till 21 km

Idag är det precis en månad kvar tills det är tänkt att jag ska göra tävlingspremiär i löparskor för i år. Det är lite tidigare än jag är van vid men också just därför jag anmälde mig till Womens Health Halfmarathon, som alltså går av stapeln i Stockholm lördagen den 22 april.

Det är snart fyra år sedan jag stod på startlinjen till en tävling på den distansen senast och lika länge sedan jag var i någon vidare löparform över huvud taget. Det gör inte så mycket utan min tanke med att anmäla mig var helt enkelt i förhoppning om att jag på så sätt skulle bli lite mer motiverad att ta mig ut på längre löparrundor än 4-5 kilometer. Det har fungerat bra måste jag säga, ända fram till Stafettvasan där jag triggade igång mina gamla astmabekymmer och sedan dess har jag dragits med trånga luftrör och rethosta. Det går helt okej att motionera, alltså jogga eller åka längdskidor med låg puls. Däremot att träna, exempelvis att springa intervaller, det har jag inte vågat mig på. Så med så här kort tid kvar till loppet så känns det inte som att jag har så bra förutsättningar att trimma formen så värst, men eftersom mitt huvudmål är att komma igång igen så är det inte hela världen. Det viktigaste för mig är att jag ska kunna vara med och kunna komma runt. Jag ser faktiskt riktigt fram emot loppet.

Såhär var det senast jag tävlade på halvmaradistansen!
"Jämtland på fötter", en regnig och blåsig sommardag i juli 2013 då jag var i mitt livs bästa löparform

Kommentarer