UNT bike weekend 2017

Det är måndag, ny vecka och en kastas från helg till vardag igen. Vi kom hem från Uppsala i rätt bra tid igår kväll så jag har sovit gott i natt. Tänka sig att det blev tävlingspremiär på hoj för mig igår, trots allt. Som jag skrev i lördags var det omöjligt att inte ryckas med i den härliga stämningen. Det kommer en racerrapport från det var det lider, men låt oss först ta lite om helgen i stort.

UNT bike weekend gick alltså av stapeln i helgen, med tävlingar för såväl elit som motionär från fredag till söndag. L och jag körde ner efter jobbet i fredags, med ett stopp på Big Bike i Sundsvall för att hämta upp lite kompletterande utrustning, och landade på hotellet strax efter klockan 22. Jag var trött och somnade i princip när huvudet träffade kudden, vilket var bra eftersom klockan ringde vid 6 dagen därpå. L skulle starta i det långa landsvägsloppet över 167 kilometer - nästan 17 mil alltså - redan klockan 8:27. Många gånger har rollerna varit omvända, med mig som tävlande och L som "stötteapparat", men nu var det min tur att hjälpa till. Jag fixade med kläder, skor, hjälm, klocka, vattenflaskor och höll koll på tid, nummerlapp och lite diverse.


Efter fix och trix gick loppet igång och de rullade i väg. Som tur var bjöd Uppsala på ett strålade vårväder och jag min tillvaro som cyklande publik kunde knappast bli bättre. Jag rullade med loppet någon mil och stannade då och då för att fota när startgrupp efter startgrupp passerade. Någon stackare fick stanna redan från början, en och annan till och med bryta, på grund av punkteringar eller andra haverier. Tråkigt.


Efter någon timme rullade jag tillbaka in till staden och upp till tävlingsområdet på Borggården. Här fanns kaffe, hamburgare och fika att köpa för den som var sugen. Jag läste bok och hade det allmänt bra, fick några fräknar och en röd näsa. Sedan var det dags att rulla ut igen och möta upp cyklisterna på väg in till mål.


Efter loppet drog vi till hotellet för en dusch innan det vankades käk på stan och därefter en mycket lugn kväll på hotellet för att vila inför nästa tävlingsdag.

Söndag. Jag vaknar strax före klockan och inser att vädret inte är vad jag hoppats på. Det är regn i luften och lite ruggigt och råkallt. Tävlingssugen som jag drabbades av dagen innan har nu flugit sin kos, men jag har ju betalat 600 kronor för att få vara med så att kasta in handduken i det här läget är väl inte aktuellt. Vi käkar frukost och åker till Studenternas IP för ännu en dag på hoj.


Min dag, mitt lopp och allt det där kommer i ett eget inlägg, men sammanfattningsvis vill jag säga att UNT bike weekend definitivt inte gjorde mig besviken. Ett riktigt bra arrangemang, en kul mtb-bana och förhållandevis bra väder hela helgen - för ja, det sprack upp på söndagen också. Regnet upphörde faktiskt lagom till att jag skulle dra till start, så det kunde knappast bli bättre.

Kommentarer