Jag ska springa St Olavsloppet!

Kommer ni ihåg att jag hade en lite butter dag förra veckan men där jag avslutade med en cliffhanger om att det ändå hade hänt något kul och löpararrelaterat? Om inte så läs här vettja! Faktiskt är det två pirriga springgrejor som jag vill berätta för er om men vi tar bara den här om St Olavsloppet nu, en landsvägsstafett som går från Östersund till Trondheim över fyra dagar. Jag har alltså "blivit med lag" och kommer som det ser ut just nu att springa två dagar, torsdag och lördag.

Loppet följer den natursköna St Olavsleden över Rödön, Alsen, Åre, Sandvika och Stiklestad. Namnet på stafetten kommer efter den norska kungen Olav Haraldsson som regerade mellan 1015-1030. Han stupade i slaget vid Stiklestad den 29 juli 1030 och blev därefter Nordens helige helgon. 2017 arrangeras loppet för 30:e gången och de lag som deltar brukar vara både tävlings- och motionslag, men den övervägande delen är motionärer. St Olavsloppet startar i Östersund den 28 juni och går i mål i Trondheim den 1 juli.

Hur många gånger jag har varit med på St Olavs vet jag inte, men väldigt många. När jag var liten var det i princip den enda familjesemester (!!!) vi hade, eftersom pappa är egenföretagare, och jag kommer i håg att jag såg fram emot det år efter år efter år. Pappa var lagledare och hela familjen åkte med i husvagn. Även som vuxen har jag varit med otaliga gånger. Helena tyckte att jag var lite härligt knäpp när jag dubblade loppen i lördags på Åsarnatrampet, men faktum är att jag gillar det. Den här tanten kan vara lite segstartad ibland och då är det gött att ha två chanser på sig. 2013 dubblade jag i St Olavs och det kan du läsa om här! Rackarns så snabb jag var då alltså... Jag sprang förra året också, se här, även då dubbla sträckor eftersom Fredrik blev sjuk bara någon dag innan och jag fick ta hans sträcka också. Då gick det betydligt långsammare, men vad sjutton gör det, att vara med i motionslopp är och ska vara kul och lustdrivet, då trivs jag som allra bäst!

St Olavsloppet 2013 för lag Gärdin & Persson. Foto: Lars Magnusson

Kommentarer