Solskenscyklist javisst! (och ett begagnattips)

Hjälm Specialized // glasögon Oakley // jersey (tröja) Gore // bibs (cykelbyxor) Kalas // strumpor Craft // cykelskor Diadora // cykel Trek Madone

Det finns ingen bättre medicin mot lite allmänt surt humör och orkeslöshet som motion, gärna i finväder! Jag var väl inte direkt på topp igår men efter en lugn vända på min räser (jajamän, andra gången ute i år, det här lutar åt en rekordsommar) i solsken och sommarvärme, så var det grusiga i ögonen borta och energin hade återvänt. Jag blir lika fascinerad varje gång. Turen gick via Lockne, Rossbol och förbi Espnäs. Visst kan det vara lite halvtråkigt att cykla ut och sedan vända, men här finns massor av hästar, kossor och gröna ängar, röda hus med snickarglädje och blommiga trädgårdar. Nästan ingen trafik att tala om heller. En perfekt rulltur med andra ord där fokus låg på att uppleva och ladda energi snarare än att träna, vilket det i och för sig nästan alltid gör för mig. 

Appropå räser förresten, den här helgen går Vätternrundan. Även de som inte är speciellt cykelintresserade brukar ha koll på att det är ett 30 mil långt landsvägslopp. 30 mil, det är långt!!! Tänk hur trött en kan vara av att åka bil den sträckan, eller köra bil för all del. Jag har aldrig deltagit i loppet och har inget större sug efter att göra det heller, men en ska liksom aldrig säga aldrig. Det kan kanske passa bra när jag blir 40, eller varför inte 50. På något sätt känner jag att det nog kan bli lite mer räsercykel i år så visst finns förutsättningar för att lusten ska komma krypande. Min cykel förresten, den har faktiskt gått runt den där sjön. Jag köpte den begagnad, kan det ha varit 2012 kanske, och det blir mitt tips till dig som är lite småsugen på att komma igång med landsvägscykling. Efter den här helgen kan jag lova att massor av fina cyklar kommer att vara till salu, till mycket fördelaktiga priser. 

Kommentarer