Vårruset 2017, Sundsvall

Medaljen är bärgad!

Då var det gjort! Vårruset i Sundsvall blev en kul måndagsaktivitet utan särskilt mycket tävlingsångest innan. I stället hängde jag med trevliga kollegor och hade det allmänt bra, efter att jag ätit en halloumiburgare på Max och bytt om till löparstassen inne på deras kundtoalett. Jag kände mig lite som stålmannen, in som jobb-Sara och ut i shorts och kompressionsstrumpor. 

Loppet då? Jo, betydligt mer kuperat än i Östersund. Uppåt var backarna mer av det långa och sega slaget medan utför kunde vara ganska brant, riktigt roligt faktiskt att få släppa på men galet jobbigt också. Sista kilometern plockade envist höjdmeter och ett tag trodde jag nästan att jag skulle behöva gå. Eller dö. Såhär efteråt minns jag banan som omväxlande och kul men jag vet att jag tyckte att den var hemsk just när jag sprang. Fast det kanske mest är distansen 5 kilometer som är hemsk? Jag ville ju springa fort och sådant är som bekant plågsamt. Som vanligt fick jag några fler meter i klockan än den officiella distansen, så jag klockade min snittfart till 5:06. Tiden blev 26-nånting och officiellt ett snitt på 5:14, vilket får anses klart godkänt. Jag fortsätter att knapra sekunder på loppen och jublar lite fånigt inombords varje gång jag tar ett steg framåt. Det känns lite som för en 5-6 år sedan när jag var nyförälskad i löpningen och blev bättre hela tiden. Nu är jag fortfarande väldigt långt från den formen men gläds åt att ha hittat lusten att utvecklas igen. 

Efter ett snabbt ombyte till torra kläder tog jag emot mina kollegor i målet och vi hängde i lag-/fikabussen i någon timme. Kaffe och lite plockmat satt fint efter loppet och det var en nöjd och glad Sara som bröt upp vid halv-nio-tiden för att köra de knappa två timmarna hem igen. Tack bästa kollegorna för en fin kväll och ett extra stort tack till Linda som såg till att jag blev med på detta!

Rutinerat ombyte på Max kundtoalett. Ja, jag har med eget sittunderlägg, en vet aldrig var en kan komma att behöva byta om
Kvällens löparoutfit i matchande orange (pga företagströja)
Redo för start!

Kommentarer