Andersön runt

Vi tog ett dopp! Mitt gick extremt snabbt medan L var i tillräckligt länge för att fastna på ett foto

Igår kväll gjorde vi en liten utflykt till Andersön, en av de största öarna i Storsjön i Jämtland. Ön bjuder på rent magiska naturupplevelser med Oviksfjällen som dramatiskt reser sig i väster, skogslandskap mot öst och norr, odlade marker i söder och så det blå vattnet som omsluter ön på alla sidor. Med sina långa stränder, spännande fornminnen, mjuka skogsstigar och fina grillplatser är Andersön det perfekta utflyktsmålet. En varm sommardag förvandlas ön till rena playan och stränderna fylls med badsugna gäster. Andersön är också ett populärt tillhåll för stigcyklister.

Den här gången kom vi för att springa. Jag hade bara shorts utan fickor och en tunn underställströja, så mobilen fick inte följa med på turen. Därav inga bilder på de finfina stigar som Andersön erbjuder, men titta in här eller här så får du en liten känslan för hur naturen ser ut. Trots att det var en rätt blåsig kväll så var många av öns grillplatser välbesökta. En och annan vågade sig på ett dopp medan andra fiskade. Vi tassade ön runt på de välmarkerade stigar och vägar som finns. Med bilen parkerad direkt på första parkeringen till höger ute på ön så mäter rundan 11-12 km. Vill man kan man köra längre in på ön och på så sätt korta av turen ganska ordentligt. Jag var trött och seg i kroppen i början efter att ha varit stilla mer eller mindre hela dagen. Efter några kilometer, tack och lov för att det är lättsprunget inledningsvis, så kom jag igång. När vi nådde västra stranden, där den mer tekniska och kuperade löpningen börjar, så hade jag kommit in i andra andningen. Sist vi var och sprang på Andersön var 2013. Då var jag en betydligt snabbare löpare än nu, men mer ovan vid rötter och bröt. Jag kommer ihåg att jag tyckte att det var både bökigt och jobbigt. Nu älskade jag det! Jag fick till ett hyfsat flyt över rötterna och om det inte vore för att jag de sista kilometrarna hade ett akut behov av ett dass så hade allt varit rena drömmen. Till öns försvar vill jag säga att vi sprang förbi flera stycken men jag ville springa klart först... 

Vi hade tagit med oss handdukar och rena kläder så att vi skulle kunna bada av oss lite efteråt och dra direkt in på stan och käka. Vi körde längre in på ön för att lätt kunna nå den sidan som låg i lä för den starka vinden, i hopp om något trivsammare badtemperatur. Vattnet var dock trots det kallare än kallast så för min del blev det inte mer än snabbt i, snabbt blaskande och snabbt upp. Sedan var jag stelfrusen i ett par timmar efteråt, ända till vi kom hem efter restaurangbesöket faktiskt, men det var det värt!   

Raskt in på dass! If you have to go you have to go, så att säga...

Kommentarer