Hopp och lek!


Hopp och lek i hällregn!

Kommer ni ihåg måndagsklubben? Det började för ett gäng år sedan med att jag sprang intervaller med mina vänner Ida och Maria varje måndagskväll. Det växte och vi blev fler och fler brudar som sprang tillsammans bara för att det är roligt. Sedan kom livet emellan för min del så att när jag bytte tjänst så blev det fler jobbresor även på måndagar, något jag hade kunnat styra bort bättre tidigare, och så drogs jag med lite skadeproblem i min "trasselfot". Vi höll ändå på av och till under flera år och man kan säga att måndagsklubben lever kvar än i dag fast i en helt annan tappning. Ida kör nämligen löpargrupp tillsammans med Åsa Wiklund. Spana in @lopargruppfortjajer på facebook. Brudarna drar igång en ny omgång till hösten med springgrupper både på måndagar och torsdagar.

Om du är nyfiken på hur måndagsträningarna såg ut förr och vilken typ av intervallpass vi körde så har jag samlat de inläggen under en egen etikett här i bloggen. Spana gärna in under Måndagsklubben för inspiration!

Det var egentligen inte just måndagsklubben jag hade tänkt skriva om utan "hoppträning". Anledningen till att jag kom att tänka på våra måndagar var att vi alltid brukade börja eller avsluta dem med löpskolning eller löpstyrka. En klassiker var grodhoppen, alltså som ett upphopp fast med kraften skjuten framåt. Hoppträning utvecklar spänst, styrka och stabilitet i själva löpsteget samt explosivitet. Ni som känner mig vet att det inte precis är min starkaste sida men just därför bra för mig att träna på. Jag har inte hoppat på flera år men i veckan fick jag en riktig spark i baken när Terese Alvén (som tidigare bloggade under sitt alias spark-i-baken) tipsade om just hopp. Jag la in 10 st grodhopp x 3 efter mitt löppass, och herrejösses vad det kändes! Pulsen stack i väg högre än under de 8 kilometrarna som jag sprungit innan och det riktigt brände i benen på sista omgången, puh. Dagen efter kändes det i höfterna vill jag lova. Inte ont utan en "känning", alltså att jag kunde ana att jag hade belastat på ett sätt jag inte är van vid.

Kommentarer