Springa i Sälenfjällen; Stensjön - Hemfjällsstugan - Storfjällsgraven 15km


Vår andra löptur i Sälenfjällen blev en fin och förhållandevis lättlöpt 1,5-milare till Stensjön (bilden ovan), Hemfjällsstugan och Storfjällsgraven. Precis som Östfjällsrundan, som jag tipsat om tidigare, så är den här turen "fjällöpning light", och med det menar jag att en orkar springa detta utan att behöva vara något superfysfenomen eller bergsget. Visst kommer du att möta kuperingar på turen men det är inga slalombackar eller branter som du behöver forcera, utan stigningarna är mer av slaget mjuka och långa. Trots det får du uppleva många av fjällens typiska skepnader, alltifrån karga och steniga partier till myrmark till skrevor och vattendrag. Du kommer högt upp och om vädret är fint så är utsikten magnifik. Den största delen av rundan är tekniskt relativt lättlöpt men det finns också några riktigt steniga partier där jag bitvis hade svårt att hålla igång löpsteget på något bra sätt. Det här rundan blev min favorit under vår Sälen-vistelse och jag kommer definitivt att vilja springa den igen!


Vi stack ut på morgonen då luften ännu var lite sval och molnen låg täta så jag hade garderat mig med en tunn löparjacka, pannband och ett par tunna fingerhandskar. Fjällvädret kan vara lite oberäkneligt så jag väntade nästan en regnskur och kraftiga vindar - det låg liksom lite i luften den morgonen. Istället svängde det helt åt andra hållet och efter bara någon kilometer var jag överhettad. Solen kom fram och det blev riktigt varmt. Tyvärr hade jag ingen t-shirt eller något linne med i packningen utan fick springa hela turen i min underställströja, som tack och lov är vit. Om du undrar varför jag inte bara sprang i sporttoppen så beror det på att jag tyvärr får skavsår på ryggen då. Been there done that, så att säga. Jag är ryggopererad och har ett långt operationsärr där huden är tunn och ömtålig, så den skavs lätt upp och börjar blöda - onödigt när en planerat fler fjällturer med ryggsäck kommande dagar!


Stensjön - Hemfjällsstugan - Storfjällsgraven 15km

Kör till Gammelgården och parkera bilen där. På andra sidan vägen börjar leden (röda ledkryss). Du kommer att springa svagt uppför nästan direkt från start men det är antingen på spång eller grusad led, så det är förhållandevis lättsprunget ändå. Efter ungefär 1,5 kilometer når du ett ledkors där du ska välja att springa mot Hemfjällsstugan/Lindvallens liftar. Efter ytterligare någon kilometer når du Apotekarstugan och där tar du vänster och följer den grusade leden så att du snart därpå kommer ut på grusvägen upp till toppstugan "Snögubben" och liftarna i Lindvallen. 

Härifrån ska du fortsätta mot Hemfjällsstugan och på vägen kommer du att passera Stensjön med sina fina stenformationer (se bilden högst upp i det här inlägget). Här slutar den grusade leden och övergår i mer steniga partier. Du kommer snart högt upp och får en fin utsikt över dalgången. När du kommer fram till Hemfjällstugan delar sig leden igen och du ska fortsätta över Mellanfjället mot Storfjällsgraven. Här blir det stundtals riktigt tekniskt och inte alldeles lättsprunget bland all sten. När du väl har passerat stugan vid Storfjällsgraven och är påväg tillbaka till Gammelgården så är leden ganska lättsprungen och det blir ett riktigt fint avslut på turen med en hel del nedförs.


Turen blev av det mer exotiska slaget för vår del när det plötsligt blev lite trångt på stigen. Vi hade precis stannat till vid en bro för att ta en fotopaus, det var någonstans mellan Hemfjällsstugan och Storfjällsgraven. Då brakade det till i skogen och så kom det ett helt gäng med kossor. De blev ungefär lika förvånade som vi, och lite rädda som det verkade för de vek snabbt av och gick en omväg runt oss. Lite längre fram hittade vi ännu fler fyrfota vänner som tog det lugnt bland fjällbjörkarna. 

Kommentarer