Min samlade guide till en Sälen-semester!

Härligt spring till Stensjön


Snart drar Vasaloppets sommartävlingar igång, med cykling till helgen som kommer och sedan alla löploppen helgen efter det. Sälen kommer att invaderas av alla tävlingssugna atleter och i många fall även av deras familjer. Själv är jag nyligen hemkommen från årets sommarvistelse där nere och jag står över Cykelvasan den här gången, men förr eller senare blir det säkert en comeback i loppet - kanske redan nästa år. För de som passar på att stanna några extra dagar i området i anslutning till tävlingarna så kommer här en liten guide!

Cykla i Sälenfjällen

  • För Cykelvasadeltagaren så bara måste jag tipsa om Hällaturen - det är perfekt som förberedelse veckan innan loppet. En lättcyklad runda på strax under fyra mil, med skogsbilväg och asfalt. Faktum är att hela familjen kan följa med, i varje fall i lite drygt 3 mil. Därefter blir det lite backigt påväg från Sälen By upp till fjällen igen. Ett tips kan vara att en vuxen cyklar upp och hämtar bil, medan den andre stannar i byn med kiddosarna. 
  • För den som vill prova på att cykla utförs - downhill alltså - så håller Sälen Bike Park i Lindvallen liften öppen hela sommaren mellan kl 10-17. Här finns backar som passar både stora och små, nybörjare och mer vana cyklister. Gustav Bar och Grill med sin utomhusterass ligger nedanför backen, så om delar av familjen hellre tar en kaffe så går det också att ordna. 
  • Den inbitne stigcyklisten bara måste ta en avstickare till Rörbäcksnäs! Några mil från Sälen, mot norska gränsen, ligger denna lilla pärla. Här finns fina, välmärkta cykelstigar. Precis som i princip alla mina andra tips så finns även här något för hela familjen. 
Fantastiskt fin stigcykling i Rörbäcksnäs

Springa i Sälenfjällen

Här bjuds på relativt lätt fjällöpning som passar både nybörjare och mer erfarna löpare!
Vyer på Östfjällsrundan

Äta gott i Sälenfjällen

Eftersom jag är väldigt förtjust i bufféer så kommer jag att tipsa om sådana, men det finns såklart massor av andra bra ställen att äta på också. För det första, lunchen på Experium. Minst två rätter och så ett ordentligt tilltaget salladsbord till det. Kaffe och kaka ingår också såklart. Intill borden finns en lekhörna dit du kan skicka kiddosarna efter en stund så att du får fortsätta äta i lugn och ro.

Grillbuffé hittar du två gånger i veckan på ovan nämnda Gustav Bar och Grill, från klockan 18. (Observera att under Cykelvasa-veckan ändrar de dagar så kolla in deras webbsida först). Här finns grillat kött, korv och fisk med härliga såser, rotsaker, nybakt bröd, sallad och mycket annat smaskigt.

På Gustavs veranda efter ett besök på grillbuffén

Annat kul i Sälenfjällen

Jag måste passa på att tipsa om kanot-/kajakuthyrning också. På Dalälvens fins vatten är det härligt att paddla och det finns massor med sandstränder att gå iland på för bad, fika eller mys. Om det är dåligt väder så går det alltid att hitta på något på Experium. Där finns bland annat gym, bad, bowling, SPA, bio, butiker och restauranger.

Paddling på älven 

Kommentarer

Hanna sa…
Vilket bra inlägg. Jag blir allt bra sugen på att ge mig ut på fjälläventyr.
SARA BORG sa…
Ja, åk Hanna. Snart kommer ju hösten - den kanske finaste årstiden i fjällen :-)