Välkommen hösten 2017!

Det är höst! Ja, idag börjar faktiskt hösten med september, den första av höstens tre månader. Med sin sensommarvärme, sina vackra färger och all sin mysighet. I september vill jag springa i skogen och på fjället. Jag vill ta fram hojarna igen, de som står och väntar på att Tjejmilen-träningen i löparskor ska gå över så att de får komma ut och rulla. Jag vill ha kalla, krispiga morgnar med dimma över Storsjön. Jag vill ha klara, soliga dagar. Jag vill ha min höstiga cykeltröja från Shrerides, som jag har beställt men som nog inte kommer förrän i oktober (men längta får man såklart).

Jag vill hänga i gäng med mitt crew - min härliga familj alltså - på utflykter, i ishallar och under den klassiska hösthelgen i Åre. Jag vill äta god mat, men behöver hitta inspiration till några nya rätter. Hur kommer det sig förresten att man (läs: jag) så lätt snöar in på en matsedel och liksom fastnar där? Jag tänker att till hösten passar det med lingon, jag måste komma på schysst käk som man kan ha lingon till helt enkelt. Jag vill yoga mer också. Jag behöver det. Min kropp behöver det. Och läsa böcker. Tänk en ruggig söndagsmorgon. Att kliva upp lite tidigare än vad som behövs, göra sin kopp morgonkaffe och få krypa upp i soffhörnet under en filt för att läsa en riktigt spännande deckare.

På kvällarna tänder vi ljus nu. Mörkret kryper sig på och det är mysigt. Höst! Jag är nykär i årstiden och tokpepp på nystart. Hösten är den ultimata nystarten tycker jag. Det måste vara något inbyggt från skoltiden då man kom tillbaka efter ett helt sommarlov och fick börja på nytt igen, lite äldre, lite klokare (?).

På höstäventyr till Fettjeåfallet, i september för 3 år sedan

Kommentarer