Vinterträningslistan

Det kanske verkar jättemärkligt med ett sådant här inlägg just nu, när jag befinner mig på solsemester, men faktum är att helt ogenomtänkt är det inte. För ett par år sedan florerade nämligen den här listan i bloggsfären i slutet av oktober. Även den gången befann jag mig på semester i ett varmt land just då och min höstledighet blir på något sätt brytpunkten till när jag på riktigt börjar länga vinter och framförallt vinterträning. Därför tycker jag att det passar jättebra att köra den här vinterträningslistan igen precis den här veckan!

Den här träningen längtar jag efter just nu

Längdskidåkning! Jag håller verkligen alla tummar och tår för att vi får lite mera snö den här vintern än förra. Jag vill kunna åka längdskidor efter jobbet, helst i elljusspåret här hemma i Brunflo, och på helgerna vill jag åka längre pass uppe i Spikbodarna. Jag ser framför mig härligt kalla och klara vinterdagar med gnistrande snö och hårdpreppade klassiska spår. Jag kommer att åka Stafettvasan med jobbet även nästa år, och kanske ställer jag upp i Tjejvasan också, så jag kommer behöva nöta lite mera klassiskt även i vinter. Jag längtar!

Längdskidor i Brunflo elljusspår vintern 2016
Samma plats och samma vinter som bilden ovan

Det här träningsplagget är min favorit just nu.

Utan konkurrens är det Focus Hood Jacket från Craft. Jag har hyllat den i bloggen förut, till exempel här. Jag diggar den så mycket att jag nu har den i tre färger och sällan använder någon annan jacka när jag springer om det inte är så att jag måste.

Mörkerlöpning i favoritjacka från Craft

Det här skulle jag verkligen behöva träna mer.

Snacka om att det blir ett standardsvar från min sida, samma sak som jag skriver varje gång en sådan här fråga kommer upp - bålen. Jag tycker att jag har blivit något bättre i höst men jag kan absolut skärpa till mig ytterligare.

Den här känner jag mig stark i/på.

Min absolut starkaste sida är det mentala. De allra flesta dagar numera känner jag mig rent ut sagt oövervinnerlig på ett riktigt härligt sätt, och mycket av det har jag träningen att tacka för. Varje gång jag har spräckt en fysisk barriär i mitt liv så har jag blivit starkare av det i skallen. Även om konditionen eller muskelstyrkan sedan har falnat, i takt med att jag prioriterat annat, så har känslan stannat kvar i huvudet, vilket är grymt. Sedan har jag riktigt sopiga dagar också varje månad. När PMS:en slår till så har jag nästan alltid en eller två dagar då jag tvärtom känner mig som svagare än svagast. Jag vill gråta för minsta lilla och helst bara stanna kvar hemma i sängen under täcket.

Det här har jag en tendens att prioritera bort.

Styrketräning generellt. Jag brukade ju älska att hänga i gymmet förr, men nu vill jag bara träna utomhus. Jag vill springa, cykla och åka längdskidor. Jag vet att det går ypperligt att styrketräna utomhus också, men jag kommer liksom inte riktigt till skott med det tydligen...

Cykling funkar också bra utomhus på vintern, det gäller bara att klä på sig ordentligt

Skulle jag bara få träna en sak i resten av mitt liv så skulle det vara.

Löpning! Vilken lätt fråga, jag behöver liksom inte ens fundera. Det finns inget jag älskar så mycket som löpning, när det kommer till motionsformer. För mig betyder löpningen otroligt mycket när det kommer till det mentala och jag både energiboostar mig och bygger pannben tack vare att jag springer. Det här har blivit så tydligt de gånger jag varit skadad och inte kunnat springa alls, först då har jag förstått hur viktig löpningen är för hela mig och för mitt välmående.

Utomhuslöpning funkar året om!

Kommande vecka lovar jag mig själv att.

Springa såklart, med tanke på vad jag nyss skrev om hur bra jag faktiskt mår av det. Sedan lovar jag också att ta tag i styrketräningen nu in i november och göra en minisatsning på det inför vinterns skidåkning, där jag ju faktiskt behöver en stark överkropp. Heja mig!

Längtar du efter vinter? Berätta gärna i en kommentar vettja!

Kommentarer