Älskar outdoorsportandet!

40 minuter lunchcykling i -13 grader

Jag skrev i början på veckan, då jag hade suttit mer eller mindre inomhus i 7 dagar, att jag längtade min vanliga utomhusträning. 

Och jag får konstatera att jag har verkligen blivit en outdoortjej de senaste åren! Du som har hängt med länge kommer kanske ihåg hur jag inför Stockholm marathon 2012 och 2013 sprang många pass inne i gymmet på löpband, både intervaller och långpass på uppemot 3 timmar?! Tack och lov för Vinterstudion säger jag bara, hade inte det gått på TV:n samtidigt vet jag inte om jag hade mäktat med timme ut och timme in på bandet. Numera tränar jag allra helst utomhus och jag gör det hela året runt. 

Den här veckan har jag dessutom lyckats följa ett av mina egna hösttips, nämligen att ta en stund av lunchen och avsätta den till fysisk aktivitet utomhus. Den här tiden på året, när det är både mörkt och kallt, är det ovärderligt att få komma ut en stund och nypa några solstrålar mitt på dagen. Visst var det lite svalt att cykla i tretton minusgrader i tisdags, men när det bara handlar om fyrtio minuter så är det inga större problem. På kroppen behövs inte mycket mer kläder än för längre pass i varmare temperaturer men däremot fötter, händer och ansikte/hals, där förstärker jag rätt ordentligt. Tjocka tumvantar, en buff och så vintercykelskor med överdrag förstås. Det blev helt perfekt faktiskt och jag varken frös eller svettades något överdrivet. 

Inga dubbdäck ännu men på skogsstigarna går det finfint att cykla ändå

Nöjdheten når inga gränser efter ett friskt lunchpass!

Kommentarer