Min ytliga lista

Det här med listor är så himla kul tycker jag och nu har jag grävt fram en gammal goding från bloggarkivet som jag dessutom kryddar med några riktigt gamla bilder! Min ytliga lista är från 2013, men kommer nu i en ny tappning eftersom jag tycker att det är hög tid att vi blandar upp de svettiga outdoor-inläggen med något annat!

Lillasyster Emma & jag för sisådär 5 år sedan.

Min ytliga lista:

Bodylotion/hudcreme: Biotherm lait corporel, fortfarande en klassiker som alltid finns i mitt badrum.

Duschgel: Jag brukar växla mellan Decleors Algueromes och Aquathermale från Biotherm. På senare tid har det mest blivit Biotherm av praktiska skäl, den finns att köpa på fler ställen, men Decleoren är egentligen min absoluta favorit. Har använt den sedan jag började jobba på Storhogna Högfjällshotell & Spa 1999 eller 2000...

Deodorant: Numera köper jag den Nivea-deo som min lokala ICA-butik har hemma i hyllan. Förr i tiden var jag lite mer exklusiv i min smak men där har min lathet vunnit. Easy does it, helt enkelt.

Ansiktsrengöring: Eneomey Cleanser. Vi har den stående i duschen hemma så jag använder den efter träning eller om jag duschar på morgonen. Annars slarvar jag med ansiktsvården, så om jag inte behöver duscha så tvättar jag heller sällan ansiktet... Jag har en "latmansrengöring" från Decleor i badrumshyllan, du vet en sådan som man tar på bomullsrondeller och bara drar av ansiktet lite lätt med. Den används de få gånger jag använt makeup.

Serum: Jag använder en facial lotion från Eneomey efter att jag duschat och tvättat ansiktet.

Ansiktscreme: Till natten använder jag Decleors nattbalm ovanpå min facial lotion. Den är maffig och eftersom jag inte brukar tvätta ansiktet på morgonen (...jag är lat, jag vet...) så behövs inget mer. Jag har dock just kompletterat badrumshyllan med en fuktcreme från Biotherm, då det finns tillfällen då jag behöver en dagcreme också. Typ om jag mot förmodan skulle träna och därför duscha/tvätta ansiktet på morgonen.

Såhär såg jag ut för ca 10 år sedan, svart hår och strösslad med guldglitter... Obs! Jag är inte naken utan har en axelbandslös klänning på mig, bara så att ni vet alltså

Doft/parfume: Det är inte riktigt min grej. Jag har jobbat i parfymeria/hudvårdssalong/butik i några år för länge sedan, så i min badrumshylla finns det fortfarande ett gäng flaskor kvar. De används dock sällan. Jag har snudd på aldrig doft till vardags eftersom jag träffar så många olika människor och aldrig vet om någon är allergisk. Vid festligare tillfällen skvätter jag på några droppar Flowerbomb från Victor&Rolf. Jag har kört med den sedan den kom för 10-12 år sedan...

Nagellack: Det är däremot min grej! Jag har i princip alltid lackade naglar. Numera dessutom alltid kortklippta naglar och oftast lackade i lite starkare färger. (Om vi backar bandet 10 år så var jag mer inne på halvlånga naglar med fransk manikyr i ljusrosa och vitt). Min favorit nu i höst är budgetvarianten Mavala, i färgen Bordeaux nr 69.

Mascara: Det här är lite pinsamt men jag har inte kommit mig iväg och köpt mascara på flera år. Jag började ju med fransförlängning för lite drygt två år sedan och då slutade jag använda mascara och i princip all annan makeup också. Nu har jag nyligen slutat med fransförlängningen, eller i varje fall tagit ett uppehåll (?) så nu går jag runt och ser naken ut. Mina fransar är jätteblonda så de syns liksom inte...

Ögonskugga: Jag kommer helt ärligt inte ihåg när jag använde en skugga senast, men tro mig, längst ner i ett av mina badrumsskåp står en skokartong full med ögonskuggor från Dior, Lancome, Helena Rubinstein och Chanel, så det händer att jag är där och fiskar upp en gammal godning vid finare tillfällen.

Foundation: Om jag fixar till mig så använder jag i första hand en färgad dagcreme (Chanel CC-creme) men det händer att jag plockar fram mina mineralfoundations från BareMinerals också. Senast i april när jag var på festligheter i Finland, av alla ställen.

Rouge: Om jag använder foundation så lägger jag BareMinerals rouge i tonen Laughter på det.

Solpuder: Det använder jag mycket sällan men jag har ett från Dior och det använder jag ibland sommartid vid festliga tillfällen om jag blivit brunare än min foundation så att den behöver blandas ut.

Läppglans: Jag använder ett läppbalm från Bioterm (beurre de levres) till vardags. Alla dagar året runt.

Läppstift: Sporadiskt eller ska jag kanske säga periodiskt. Har dock använt det en del på senaste tiden eftersom mitt balm börjar ta slut och jag har missat att löpa nytt. Jag växlar mellan Lancome L´absolu rouge i färgen 350 (rose incarnation) och Chanel rouge coco shine i färgen 97 (desinvolte).

En ytlig sak som jag prioriterar är att gå till frisören regelbundet för att klippa och färga håret. Då händer det att jag kommer hem såhär fönad och välkammad.

Schampoo: Märke Sebastian och serien Hydre, för torrt hår. Jag tvättar håret max 2 gånger i veckan, oftast bara en gång (på söndagar).

Hårstylingprodukt: Jag stylar inte mitt hår så ofta som ni kanske har märkt, men jag har en produkt som jag inte vill vara utan och det är min "krull-gelé". Den är från SP Wella Professionals och heter något i stil med Polished Waves Curl Cream. Den håller ihop lockarna så att jag slipper se ut som en flurig pudel... Jag kramar in den efter att jag tvättat håret och sedan låter jag håret självtorka över natten när jag sover, tadaaa, stylingen är klar! (har jag redan sagt att jag är lat...?)

Med "krull-gelé" blir mitt lockiga hår såhär fint.

Hårstylingredskap: Jag har två, om hårfön räknas dit? Om jag mot förmodan måste tvätta håret på dagtid så vill jag helst föna det torrt, jag gillar inte alls känslan av att ha ett blött hår kleta sig runt huvudet. Sedan har jag en "plattborste", alltså en värmeborste som har små plattor istället för piggar och som gör att jag kan borsta håret rakt istället för att använda en plattång.

Julafton är nog den dag på året som jag lägger mest tid på ytliga saker i fejset. Just den här bilden är från 2015. 

Övriga ytliga bekännelser: Faktum är att jag lägger minimalt med tid på mitt utseende i vardagen. När jag kliver upp på morgonen så är det tandborstning och påklädning som gäller. Håret får vara lite som det är, ibland sover jag med lilla-my-knut och på morgonen bara fäster upp de hårslingor som eventuellt trillat ner under natten, samt att jag kollar till att ögonbrynen ser ok ut. För ja! Ögonbrynen ja, de är viktiga tycker jag så de kan borstas till lite om det behövs och ibland förstärker jag dem med ögonbrynspenna. På daglig basis är det alltså minimalt med tid för ytliga grejor, men stötvis så gör jag insatser kan man väl säga. Som exempel så har jag gjort microbladning av ögonbrynen, alltså en form av permanent färgförstärkning, och så går jag regelbundet till min frisör för att klippa och färga håret. Faktum är att jag ska till henne idag och efter att ha tittat på bilder på mig själv med lugg så undrar jag om inte det kanske är dags för en sådan igen?!

Om du är nyfiken på listan från 2013, och vill se om jag kör på samma som då, så hittar du den här...

Kommentarer

ÄLSKAR denna lista men blir förfärad!!! Kvinna, börja tvätta ansiktet på morgonen! Köp ett micellärt vatten som du snabbt stryker över ansiktet med bomull. Tar 3 sekunder och gör under för huden! <3 Om du börjar tvätta ansiktet på morgonen så börjar jag motionera en gång i veckan!
SARA BORG sa…
Hahaha, Frida, jag lovar att tänka på saken. Återkom när du är fyra veckor in i dina motionsvanor så bestämmer jag mig då ;-)
<3 <3 <3