Recept: Veganfudge

Chockladtoppade jordnötskluttar

För några veckor sedan tipsade mamma mig om en vegansk fudge som hade flimrat förbi i hennes sociala flöden. Jag lovade att testa den och gjorde en något modifierad variant till "för-advents-fikat" som vi hade hemma hos oss sista helgen i november, och sedan gjorde jag ännu en annan variant nu i söndags i knäckformar. Jag skulle inte precis säga att det smakar fudge, så namnet är en aning missvisande, men goda är de. Originalet kommer från ica.se

Grundrecept veganfudge

Du behöver:

2 dl kokosflingor (riven kokos)
1 dl jordnötssmör (osötat)
0,5 dl kokosolja
1 msk sötströ eller socker
1 nypa vaniljpulver
1 nypa salt

Gör såhär:

Rosta kokosen på medelvärme i en torr stekpanna. Mät upp övriga ingredienser i ett rostfritt litermått. När kokosen blivit lite lätt gyllene och varm så häll ner den i måttet och rör runt med en gaffel. Värmen från kokosen kommer göra att jordnötssmöret och kokosoljan smälter så att det går lätt att röra ihop allt. Häll ut smeten i en form på ca 10x15 cm som du klätt med aluminiumfolie eller bakplåtspapper. Ställ in i kylen och låt stelna. Skär sedan upp i ca 20 st fyrkantiga bitar. Serveras kalla så förvaring i kylskåp eller frys är ett måste.


Chokladtoppade jordnötskluttar

Du behöver:

En sats veganfudge
Mörk choklad

Gör såhär:

Gör en sats veganfudge enligt originalreceptet ovan. I brist på kokos så fyllde jag ut med 0,5 dl hackad mandel för att få rätt proportioner. Klicka sedan ut den lösa smeten i ca 50-55 st knäckformar. Fyll dem till hälften eller strax ovanför. Ställ in i kylen och låt dem stelna. Smält sedan mörk choklad och toppa i varje knäckform. Jag använde 85%-ig men om jag ska göra kluttarna igen kommer jag nog testa 70% istället. Chokladen tog liksom över lite väl mycket av den smaskiga jordnötssmaken.

Jordnötsgeggan i knäckformar

Jag använde 85%-ig mörk choklad på toppen

Kommentarer