Fortsätt till huvudinnehåll

Vill du också kunna virka?

För Linda och alla ni andra som vill kunna virka en mössa. Det är inte särskilt svårt. De flesta kommer säkert ihåg ungefär hur man gör sedan syslöjden i skolan. Jag har lärt flera av mina kompisar, och de har kommit igång direkt. För dig som behöver lite hjälp på traven så kan jag rekommendera virkskolan på www.garnstudio.se.

Här har du min beskrivning på hur du gör en vår/höst-mössa.

Ett tips är att börja med en enfärgad mössa. Du behöver 2 nystan CAROLINA garn. För dig som bor i Östersund så hittar du det på DOMUS/MITTPUNKTEN nedre planet, samt en virknål storlek 6.

(Du börjar virka uppifrån toppen)

Virka 5 luftmaskor. Avsluta med 1 smygmaska i i första luftmaskan = liten ring. Virka 5 fasta maskor runt ringen.
Varv 1: virka 2 fasta maskor i varje fast maska = 10 maskor
Varv 2: virka 2 fasta maskor i varje fast maska = 20 maskor
Varv 3: 1 fast maska i varje maska utan att öka
Varv 4: 1 fast maska i nästa fast maska, 2 fasta maskor i nästa (enkel-dubbel), upprepa runt ringen = 30 maskor
Varv 5: 1 fast maska i varje maska utan att öka
Varv 6: fasta maskor med 2 fasta maskor på var 3:e (enkel-enkel-dubbel), upprepa runt ringen= 40 maskor
Varv 7: fasta maskor varvet runt utan att öka
Varv 8: fasta maskor med 2 fasta maskor på var 5:e = 48 maskor
Varv 9: fasta maskor varvet runt utan att öka
Varv 10: fasta maskor med 2 fasta maskor på var 6:e = 56 maskor
Varv 11: fasta maskor varvet runt utan att öka
Varv 12: fasta maskor med 2 fasta maskor på var 7:e = 64 maskor
Varv 13: fasta maskor varvet runt utan att öka
Varv 14: fasta maskor med 2 fasta maskor på var 8:e = 72 maskor

Nu fortsätter du med fasta maskor utan att öka tills du tycker att mössan är tillräckligt lång!
Fäst trådarna.

LYCKA TILL!!!

(Behöver du fortfarande lite hjälp är du välkommen att höra av dig! Du hittar min mail uppe till höger på bloggen, under kontaktuppgifter)

Kommentarer

linda sa…
Haha!! Jag är faktiskt inte så säker på att jag förstod allting men jag ska börja med att köpa garnet så hör jag av mig när jag börjat komma igång ;-) ÅÅHHH, jag längtar efter min mössa!
Anonym sa…
Hej! Vad är det där garnet carolina för slags garn? ( bommul, akryl)
SARA BORG sa…
Sara svarar anonym:
Carolina är ett akrylgarn. Mössan blir garnska tunn eftersom virknål 6 egentligen är lite för grov för det garnet :-)
Annelie vMF sa…
Vart finns den där virkskolan på garnstudios hemsida?
/ annelie
Anonym sa…
Hej! Vilka snygga mössor du gör! Jag är verkligen gröngöling när det gäller att virka, men jag minns fortfarande maskor osv från mellanstadiet :-)
Undrar bara hur man gör när man "avslutat" ett varv. Sluter man varvet med smygmaska och gör två lm innan man börjar på nästa? Eller fortsätter man bara på nästkommande varv som i en "spiral"? Kanske är en knasig fråga, men svar uppskattas ;-) Må gott!
Anonym sa…
Är det en barnmössa
Den blir ju pytteliten

Populära inlägg i den här bloggen

Tvära kast från helg till vardag, från land till stad

Idag är det tisdag fast måndag liksom. Är du också snurrig efter långhelgen? Jag känner mig inte alls med. Att jag så sent som igår morse skrotade runt i underställ för att sedan sitta ute i skalplagg och grilla lunch över öppen eld känns helt avlägset när jag idag "snajsar" runt i kavaj. Jag körde ner till Stockholm igår kväll och kom fram till lägenheten på Telefonplan lagom till midnatt, för att jobba här den här veckan. En vända till Finland ska också hinnas med innan det blir helg och det är dags för den där halvmaran du vet. Min syster frågade i helgen om det verkligen var så smart att springa den när jag är så, med mina mått mätt, otränad. Det är det kanske inte men vad sjutton, har jag betalat för´t så nog ska jag se till att få valuta för pengarna tänker jag.
Sedan har vi det här med aprilvädret. Jag tycker att efter påsk så är det officiellt vår, så ungefär så tänkte jag när jag packade resväskan och drog söderut. Det gick fel redan när jag närmade mig Uppsala i n…

I morgon gäller det

Seriöst, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Det var länge sedan jag varit så trött som jag är idag, och då är alltså tanken att jag ska jag springa ett halvmarathon i morgon. 

I morse befann jag mig i Finland och skulle upp för att börja dagens första möte redan klockan 7 svensk tid (8 finsk tid) för att hinna med innan flyget tillbaka till Sverige. En liten miss med alarmet i mobilen gjorde dock att klockan som vanligt ringde 6, fast det var ju 5 då svensk tid, och då hade jag inte legat i sängen särskilt många timmar eftersom vi var på en jubileumsfest igår kväll med jobbet. Puh. Att komma upp var inget bekymmer - jag är rätt morgonpigg av mig - och inte första mötet heller, men dagen i övrigt kan jag inte skryta med. Jag har knatat ut mot Djurgården och hämtat nummerlapp, vilket nog nästan blev 1,5 timmes promenad totalt sett, men suck stånk pust och stön vad totalslut jag känner mig i kroppen. Det var äkta flanör-snigel-tempo på den promenixen alltså. Jag funderade flera…

Att bara vara utomhus

Det är något som händer med mig på våren. Plötsligt vill jag bara vara ute hela tiden. Samtidigt så är jag inte någon vidare äventyrlig person. Blir det för omständligt orkar jag liksom inte. Det ska vara enkelt. Det ska vara nära. Det ska gå snabbt.

Till exempel så gillar jag att ta med mig en bok och en kaffekopp, sätta mig i solen ute på altanen med solglasögon på och bara hänga en stund. Ungefär som den här fina vårvinterdagen. Eller tända upp i eldstaden vid vårt hus och ha hela familjen samlad, som den där "flygarehelgen" förra året, vår första i Södergård.

Under påsken i år så var vi också ute en del även om vädret kanske inte var det bästa alla gånger. På långfredagen åktes längdskidor uppe i Storhogna och på lördagen och söndagen var det löpning och cykling i fokus. Dessutom lagade vi lunch ute två dagar. Inget avancerat utan lite grill av traditionell sort med hamburgare, korv och halloumi, samt att vi stekte kolbulle. Vi körde på dubbel sats av det här receptet, m…