Fortsätt till huvudinnehåll

Vill du också kunna virka?

För Linda och alla ni andra som vill kunna virka en mössa. Det är inte särskilt svårt. De flesta kommer säkert ihåg ungefär hur man gör sedan syslöjden i skolan. Jag har lärt flera av mina kompisar, och de har kommit igång direkt. För dig som behöver lite hjälp på traven så kan jag rekommendera virkskolan på www.garnstudio.se.

Här har du min beskrivning på hur du gör en vår/höst-mössa.

Ett tips är att börja med en enfärgad mössa. Du behöver 2 nystan CAROLINA garn. För dig som bor i Östersund så hittar du det på DOMUS/MITTPUNKTEN nedre planet, samt en virknål storlek 6.

(Du börjar virka uppifrån toppen)

Virka 5 luftmaskor. Avsluta med 1 smygmaska i i första luftmaskan = liten ring. Virka 5 fasta maskor runt ringen.
Varv 1: virka 2 fasta maskor i varje fast maska = 10 maskor
Varv 2: virka 2 fasta maskor i varje fast maska = 20 maskor
Varv 3: 1 fast maska i varje maska utan att öka
Varv 4: 1 fast maska i nästa fast maska, 2 fasta maskor i nästa (enkel-dubbel), upprepa runt ringen = 30 maskor
Varv 5: 1 fast maska i varje maska utan att öka
Varv 6: fasta maskor med 2 fasta maskor på var 3:e (enkel-enkel-dubbel), upprepa runt ringen= 40 maskor
Varv 7: fasta maskor varvet runt utan att öka
Varv 8: fasta maskor med 2 fasta maskor på var 5:e = 48 maskor
Varv 9: fasta maskor varvet runt utan att öka
Varv 10: fasta maskor med 2 fasta maskor på var 6:e = 56 maskor
Varv 11: fasta maskor varvet runt utan att öka
Varv 12: fasta maskor med 2 fasta maskor på var 7:e = 64 maskor
Varv 13: fasta maskor varvet runt utan att öka
Varv 14: fasta maskor med 2 fasta maskor på var 8:e = 72 maskor

Nu fortsätter du med fasta maskor utan att öka tills du tycker att mössan är tillräckligt lång!
Fäst trådarna.

LYCKA TILL!!!

(Behöver du fortfarande lite hjälp är du välkommen att höra av dig! Du hittar min mail uppe till höger på bloggen, under kontaktuppgifter)

Kommentarer

linda sa…
Haha!! Jag är faktiskt inte så säker på att jag förstod allting men jag ska börja med att köpa garnet så hör jag av mig när jag börjat komma igång ;-) ÅÅHHH, jag längtar efter min mössa!
Anonym sa…
Hej! Vad är det där garnet carolina för slags garn? ( bommul, akryl)
SARA BORG sa…
Sara svarar anonym:
Carolina är ett akrylgarn. Mössan blir garnska tunn eftersom virknål 6 egentligen är lite för grov för det garnet :-)
Annelie vMF sa…
Vart finns den där virkskolan på garnstudios hemsida?
/ annelie
Anonym sa…
Hej! Vilka snygga mössor du gör! Jag är verkligen gröngöling när det gäller att virka, men jag minns fortfarande maskor osv från mellanstadiet :-)
Undrar bara hur man gör när man "avslutat" ett varv. Sluter man varvet med smygmaska och gör två lm innan man börjar på nästa? Eller fortsätter man bara på nästkommande varv som i en "spiral"? Kanske är en knasig fråga, men svar uppskattas ;-) Må gott!
Anonym sa…
Är det en barnmössa
Den blir ju pytteliten

Populära inlägg i den här bloggen

Tvära kast från helg till vardag, från land till stad

Idag är det tisdag fast måndag liksom. Är du också snurrig efter långhelgen? Jag känner mig inte alls med. Att jag så sent som igår morse skrotade runt i underställ för att sedan sitta ute i skalplagg och grilla lunch över öppen eld känns helt avlägset när jag idag "snajsar" runt i kavaj. Jag körde ner till Stockholm igår kväll och kom fram till lägenheten på Telefonplan lagom till midnatt, för att jobba här den här veckan. En vända till Finland ska också hinnas med innan det blir helg och det är dags för den där halvmaran du vet. Min syster frågade i helgen om det verkligen var så smart att springa den när jag är så, med mina mått mätt, otränad. Det är det kanske inte men vad sjutton, har jag betalat för´t så nog ska jag se till att få valuta för pengarna tänker jag.
Sedan har vi det här med aprilvädret. Jag tycker att efter påsk så är det officiellt vår, så ungefär så tänkte jag när jag packade resväskan och drog söderut. Det gick fel redan när jag närmade mig Uppsala i n…

Kickar igång cykelsäsongen 2017

Dåligt flås och trött i baksida lår, det skulle kunna vara en bra sammanfattning av gårdagens cykling. Härligt och förfärligt, en helt annan. Härligt som i att solen sken och vinden var i det närmsta stilla, men också den typiskt våriga doften på sina ställen. Det som göms i snö och det där du vet. Det luktar som en blandning av lera och hundbajs både här och där. Jag överdriver förstås när jag använder ordet förfärligt, men det rimmade på härligt så det kom liksom ut lite av sig självt.

Nu lät jag kanske lite negativ i min beskrivning av träningen men på det stora hela så var det faktiskt ett grymt gött pass! Det känns bra att ha kommit igång med cyklingen, om denna enda gång i cykelkläder verkligen räknas som att vara igång, men ändå. Det märktes tydligt att jag är ovan. Jag var fortfarande rätt öm i sittbenen efter cykelpendlingen på måndagen, alltså sex dagar senare, men det var mest i början som jag tänkte på det. Jag tog det lugnt, har fortfarande lite sviter i luftrören även om…

Freaking friyeey!

Ofta rusar mina veckor på och jag hinner knappt förstå att det är fredag förrän jag är mitt inne i den. Fredagsfeeling vaddå liksom? Eftersom jag sällan hängt med på att det blivit fredag så har jag definitivt sällan fått några fredagskänslor. Därför har jag bestämt mig för att jag just idag, när jag faktiskt råkar ha väldigt bra koll på vilken dag det är, ska passa på att fira fredag hela dagen. Alltså jag ska såklart jobba, men jag tänker försöka mig på att vara mer medveten liksom. Ähhh, nu blev det flummigt känner jag och svårförklarat, men va sjutton. Det är inte alltid så lätt att hitta orden.

5 saker som jag ska göra idag!Jobba! Har bland annat två möten som jag ser fram emot. Träna! Borde cykla men det ser kallt ut. Kanske springer en vända i stället. Det är inte så noga för mig exakt vad det blir, bara att det blir någon form av motion. Äta gott! Har pizzarester i lunchlådan och i kväll lutar det åt bland annat rödbetor och chevre.Försöka vänja mig vid åsynen av mina neonoran…