Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg från augusti, 2011

Tystnad

Jag jobbar som en galning inför min kommande ledighet (torsdag-måndag) och har så gjort nu i snart 2 veckor, därav min frånvaro här på bloggen. Samtidigt som det ska bli skönt att inte jobba så önskar jag att timingen varit lite bättre. Just i helgen hade jag faktiskt väldigt gärna gjort det. Då ska nämligen det jag jobbat som en tok med i slutet på sommaren sjösättas och det känns lite tråkigt att inte kunna vara på plats... men men. Jag ska ju mysa med min mamma och förhoppningsvis göra mitt bästa millopp någonsin! Det är ju inte så illa det heller ;)

In i viloperiod

Jahapp, då har jag gått in i den viloperiod som är tänkt att leda till en formtopp den 3 september. Jag gör detta med ett visst mått av "ångest" eftersom jag inte alls hunnit med att träna som jag velat (och säkert skulle ha behövt för att nå mitt mål) och därför mest känner mej frustrerad nu när jag ska trappa ner ännu mer.

Men men, jag har aldrig känns mig så pigg och i så bra form som jag gjorde på GöteborgsVarvet då jag ju faktiskt hade en liknande uppladdning. Då var det lätt att springa och allt bara liksom flöt på. Svårt att beskriva med ord... På St Olavsloppet och Vasastafetten har jag varit helt annorlunda i kroppen. Ingen viloperiod innan så redan från första steget/andetaget har det varit jobbigt och slitigt, även om resultaten varit helt ok.

Får väl helt enkelt försöka njuta av att vara lite ledig från träning nu då och hålla tummarna för att det går bra på Tjejmilen den 3/9. Det är ju försent att göra nåt annorlunda nu :)

Veckans

Måndag: VILA
Tisdag: Löpband Umeå, uppv 10min, farttest 3km i 4.30min/km, nedv 10min
Onsdag: Promenad Umeå, 6.12km, 53.50min
Torsdag: Kvällsjogg Umeå, 6.71km, 36.01min (5.21min/km)
Fredag: VILA
Lördag: Tävling, terräng, Vasastafetten sträcka 10, 9,2km, ca 44-45min
Söndag: VILA

Styrkor och svagheter

Jag funderar över det här med löpning och människors olikheter. Förra helgen sprang Lars och jag terräng och jag fick spö med hästlängder. I söndags sprang vi backintervaller i en gammal slalombacke (?) på ÖSK och än en gång fick jag se hans ryggtavla större delen av tiden. Jag hade helt enkelt inte en chans på det ojämna och kuperade underlaget. Benen kändes som timmerstockar och jag orkade varken lyfta dem högre, längre eller snabbare - det gick bara inte.

När vi sen skulle springa hem igen tog vi en något längre vända (än på vägen till backen), mestadels på asfalt. Helt plötsligt bara flög jag fram. Märkte att Lars släppte mer och mer när mina stockar till ben växlade tempo, hjärtat slog behagligt och taktfast utan att rusa och jag kunde trycka på fint. Jag snittade strax över 4 min/km på de dryga 3,5 km hem, trots det tuffa passet i backen alldeles innan, och fick för en gångs skull komma "i mål" först. LYCKA! :)

(han kanske lät mej "vinna"...?!)

Veckans

Måndag: Kvällspromenad Umeå, 6.52km, 56.21min + överkroppsstyrka superset (hantlar) 10min
Tisdag: Löpband Umeå, fartlek 10km, 48.17min
Onsdag: Utomhuslöpning Umeå, distanspass/terräng Tavelsjöleden 7.02km, 37.38min (5.21min/km)
Torsdag: VILA
Fredag: Promenad Umeå 6.16km, 59.12min inkl trappruscher + utomhusstyrka i maskin (rodd, dips, armcykel)
Lördag: VILA
Söndag: Morgonpromenad 6.15km, 55.10min + eftermiddagslöpning ÖSK backträning, tot. 72min

Träna borta

Jag är på jobbresa som så ofta annars. Det gör att det är svårt för mej att planera regelbunden träning. Inte bara det att jag är borta utan också att jag passar på att jobba rätt många timmar då. Men, jag tänkte ändå tipsa om några enkla grejer som man kan göra på resa:

- Om möjligt, boka hotell med tillgång till gym OCH nyttja det!
- Packa ner gummiband i resväskan och gör några styrkeövningar innan läggdags
- Ta en promenad. Allt är bättre än inget. 20 minuter bör man kunna hitta nån gång under dagen även om man jobbar 10-12 timmar, morgon, lunch eller kväll spelar ju ingen roll
- Spring! Har du en timme över hinner du springa en runda + hinna duscha också innan det är dags för mera jobb

Jag är som sagt borta på jobb och hittills den här veckan har jag hunnit med att promenera, köra ett löpbandspass och provat på hotellets DVD med hantelträning! Skönt att bryta av i jobbstressen med lite fysisk aktivitet.

En hyllning

Torsdag-lördag genomfördes Fjällorienteringen 2011 kring Tänndalen. Fredrik, Fredrik, Fredrik och Andreas slet i terrängen och lyckades fullfölja alla dagarna. Grattis killar och bra jobbat!

Rejält med pisk

I går fick jag se mej rejält ifrånsprungen av L i terrängen, men det bjuder jag så gärna på. Ett bra pass för mej då det var rötter, stenar, lera och annat otrevligt - precis vad jag behöver träna på inför höstens utmaning. (Berättar mer om vad det är vid ett senare tillfälle!)

Veckans träning

Måndag: Morgonpromenad 6.34km, 56.15min + kvällslöpning 10.7km, 56.54min (5.18min/km)
Tisdag: Löpning Odensala-slingan 7.09km, 38.14min (5.23min/km) + Eftermiddagsåkning jetski
Onsdag: VILA
Torsdag: Backträning (morgon), uppv. 3km, 5 x backe ca 80s, nedv. 3km
Fredag: Promenad 6.32km, 53.47min
Lördag: VILA
Söndag: Morgonpromenad 6.32km, 57.16min + eftermiddagslöpning terräng 8.75km, ca 48min (5.33min/km)

Semestereffekt

Det här med semester är ju toppen! Klockan är 12 och jag har redan hunnit äta frukost i soffan, varit på kontoret och jobbat i ett par timmar (iklädd träningskläder) OCH sprungit i Odensala elljusspår (se svettot på bilden). Tänk om jag kunde vara så effektiv alla dagar.

Idag har förresten min mamma namnsdag, GRATTIS Karin!

Jetskilördag

Rider: Peter Nilsson
Foto: Sara Borg