Det här med "goda vanor"

Jag är sällan sjuk, så i höstas när jag varit förkyld två gånger med bara några veckor emellan kände jag att jag behövde göra vissa förändringar. Massa jobb, för lite sömn, oregelbunden träning och dåliga matvanor...

För en gångs skull gjorde jag som proffsen säger, jag gjorde små små förändringar och la till en ny grej så fort den förra blivit en vana.

* Ut och gå på lunchen 2-3 gånger i veckan. Runt Lillsjön, ca 2.7 km. Tar 30 min om man tar det lugnt (man vill ju inte bli svettig) inkl. på/av med jacka, mössa m.m. Gott om tid att äta efteråt om man tar 1 timme rast. Resultat: blev mycket piggare och att jag slapp huvudvärk på eftermiddagarna.

* Lämna iphonen i köket på kvällen. När alarmet ringer på morgonen måste jag kliva upp för att stänga av den och då är det ju bara dumt att gå och lägga sej igen och snooza. Superskönt att vara på jobbet före 7 på morgonen så kan man jobba i lugn och ro.

* Äta mellanmål på eftermiddagen. Blev mindre sötsugen efter jobbet vilket gjorde det lättare att hoppa över snask och slisk och laga riktig mat istället till middag.

* Gå till och från jobbet, ca 2.6 km enkel väg, minst 2 gånger i veckan. Rent allmänt mycket piggare, lättare att kliva upp på morgonen och komma i säng i tid på kvällen.

* Ställa klockan även på helgen för att inte sova bort lediga dagar, vilket jag oftast gjorde innan. Gladare, nöjdare och bara så mycket mer tid att hitta på roliga saker!

TOPPEN! Men... sen kom julen. Röda dagar, sova borta, fira nyår... Ingen vardag = inga goda vanor. Jag lämnar fortfarande iphonen i köket på kvällen, men det hindrar mej inte från att springa och hämta den på morgonen och sen lägga mej i sängen 45 minuter till. Suck! Det innebär såklart att jag inte hinner gå till jobbet och inte är jag där före 7 heller, trots att jag tar bilen. När jag ändå inte ska gå till jobbet "glömmer" jag ta på skor/kläder så att jag kan gå ut på lunchen. (Gör inte så jätte mycket för jag tränar ju på kvällen. Försöker prioritera längdskidåkning för att få vara ute).

Klockan ställer jag fortfarande på helgen, fast om jag måste erkänna så är det mest för att Lars ska upp... MEN, mellanmålen slarvar jag i allafall inte med! Haha, alltid nåt.

Jaja, jag ska ta nya tag! Nån som har nåt knep jag kan ta till för att komma upp ur sängen på morgonen??? Jag sover nästan alltid 8 timmar eller mer, så jag är inte trött på riktigt, bara lite LAT...

Kommentarer