Proteinbollar med chokladsmak


Inspirerad av Anna blev jag sugen att prova på att baka egna proteinbollar. Eftersom jag inte hade alla ingredienser i hennes recept (klicka på hennes namn) hemma fick det bli en egenkomponerad variant. Bollarna blir "low carb" under förutsättning att ditt proteinpulver har ett lågt kolhydratinnehåll. Jag använde Whey-100 från Star Nutrition med endast 0,4 gram kolhydrat per 100 gram pulver.

2 dl mandlar (mals med mixerstav)
1,5 dl proteinpulver med chokladsmak
ca 50-75 gram smör (högst oklart hur mycket det var, en "klutt" typ)
2 msk kakao
2-3 msk kallt kaffe
riven kokos att rulla bollarna i

Gör så här:
- Mixa mandeln till valfri konsistens (små bitar eller mjöl). Jag valde små små bitar så att det skulle bli lite tuggmotstånd motsvarande havregrynen i vanliga chokladbollar.
- Blanda alla torra ingredienser utom kokos.
- Lägg i bitar av smör.
- Tryck ihop smeten och rulla till bollar.
- Rulla bollarna i kokos
- Kyl eller frys in tills de ska ätas.

Bollarna blir rätt kaloririka pga ett högt fettinnehåll, så de bör ätas med måtta. Det gör sej dock själv tycker jag för smaken är ganska mäktig. En boll till en kopp kaffe efter ett styrkepass tror jag blir alldeles lagom mumsigt.

Kommentarer