Blogghora?

För ett par veckor sen trillade det in ett mail i min box. Det var från ett företag som ville att jag skulle skriva om deras webbshopp i samband med jetskiåkning och givetvis även länka till sidan. I gengäld skulle jag få en biobiljett. Jag berättade om det här för min kille en kväll och då utbrister han typ "Ska du bli en sån där blogghora nu?" Det låter fult men han satte ord på exakt hur jag kände när jag läste mailet. För vad tror folk egentligen? Att jag utan att ens ha provat en produkt från företaget i fråga skulle skriva om hur bra dom är (?!) utan att ens ha provat? För en biobiljett. Jag kände mej nästan billig. Fånigt!

Det är inte det att jag menar att det är fel att ta emot någonting och sen skriva om det, absolut inte. Det är svårt att förklara känslan jag fick, men det handlade väl om att jag liksom tänkte att "vad tror dom om mej"? Att jag skulle göra reklam för ett företag bara för att man ber mej?! Nä, riktigt så funkar inte jag.

Det finns många som tycker att det är helt fel av bloggare att ta emot "gåvor" och sen skriva bra om dom i bloggen. Det tycker jag dock inte alls. Varför skulle inte tjejer/killar få bli rika/framgångsrika tack vare/med hjälp av en blogg? Go for it, säger jag bara. Jag själv skriver om sånt jag ärligt tycker är bra eller dåligt, oavsett om jag har fått det gratis, köpt det själv eller bytt åt mej det. Det tror jag många andra gör också.

Det anordnas ju en del produktvisningar för bloggare och det tycker jag bara verkar kul. Det som dock är lite trist för mej som läsare är ju att många av mina favvo-träningsbloggare skriver om samma sak efter ett sånt event. Men men, när man har läst om Merrells barfotaskor, Steviasötade drycker, kokosvatten eller liknande på en blogg så kan man ju faktiskt bara låta bli att läsa inläggen hos andra, så egentligen, vad spelar det för roll!!!

Fler har skrivit om det här under veckan. Kolla in Träningsglädje och smaljeansen för att läsa fler tankar om det här.


Kommentarer