Dagens distanslöpning

Tot 10.07km, 55:28min (5:30)

Km 1: 5:42
Km 2: 5:34
Km 3: 5:25
Km 4: 5:19
Km 5: 5:17
Km 6: 5:38
Km 7: 5:31
Km 8: 5:28
Km 9: 5:17
Km 10: 5:49

Ut och lufsa och avverka lite distans tänkte jag. Jo tjena, den senaste tidens kvalitetspass gjorde att mitt tempo blev högre än tänkt redan från start. 5:45-6:00 var planen men benen trummade på liksom av sig själv. Efter 6 kilometer kom väggen. Inte för att jag blev trött utan för att jag vände hemåt. Jag råkade göra en större taktisk miss genom att springa på en stig väl skyddad från vind när jag sprang hemifrån. När jag skulle tillbaka sprang jag upp på en bred och inte alls vindskyddad väg - med motvind. Pucko! Mentalt hade jag svårt att sänka tempot och fortsatte kriga. Det kändes som att jag stod still fastän jag krigade och verkligen kämpade framåt. Strax innan hästen vid Torvalla-korningen (ni som bor här vet var jag menar) ser jag L komma ner och svänga ut på vägen för att köra hemåt. En del av mig vill ta upp telefonen i det läget och ringa honom tillbaka. Det är 4 kilometer därifrån och hem. Men jag springer vidare. Nu sitter jag här vid köksbordet - nöjd. Klockan är 20:16 och vi ska laga middag.

Kommentarer