Mjuk pepparkaka (low carb)

Om du älskar mjuk pepparkaka precis som jag så kan jag varmt rekommendera dig att prova det recept som jag snodde ihop igår. Jag utgick från samma grund som saffranskakan, men eftersom jag hade två påsar sojamjöl i skafferiet som jag behövde använda till nåt så bytte jag mjölsort och modifierade tid i ugnen, mängden smör och lite annat för att försöka få en ännu godare kaka.


Du behöver:
6 ägg
2 dl Stevia strö
200 g smör
1 dl sojamjölk
1 krm vaniljpulver
1,5 msk Santa Marias pepparkakskrydda
2 dl sojamjöl
1 dl Pofiber
2 tsk bakpulver

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Vispa ägg och stevia. Blanda ner alla ingredienserna i äggsmeten. Smöra och "bröa" (med pofiber) en rund kakform (ca 2,5 liter). Grädda i mitten av ugnen i ungefär 45 minuter.

Ps. Jag bakade enligt ovanstående. Kakan blev extremt saftigt. Om du vill går det säkert att minska lite på mängden smör för en lite torrare variant. Ds.

Kommentarer

Anonym sa…
Ser riktigt mumsig ut! /mamma
P.s. ska ju vara saftig, tycker i alla fall jag D.s.
SARA BORG sa…
Ja, du har rätt. Den här kan du ju också äta mamma, inget mandelmjöl eller så ju?!