Tunn pizzabotten (lowcarb)

Idag råkade jag få till ett nytt recept på pizzabotten, då mitt hasselnötsmjöl som jag vanligen använder tog slut och jag fick göra en liten skåprensning bland mina mjölsorter. Resultatet blev en tunn och spröd pizzabotten, mycket god! Inte alls äggig eller på annat sätt märklig i konsistensen som vissa lowcarb-bottnar brukar kunna bli.

Du behöver:
2 ägg
1 dl hasselnötsmjöl
1 dl mandelmjöl
0,75 dl kokosnötsmjöl
2 msk fiberhusk
1 tsk salt
2,5 dl soyamjölk

Gör så här:
Rör ihop allt till en deg. Kavla eller tryck ut degen på bakplåtspapper (räcker till en fullstor ugnsplåt). Använd gärna en plastpåse eller plastfolie mellan degen och kaveln, annars kladdar det.

Förgrädda pizzabottnen i nedre delen av ugnen, ca 10 minuter på 200 grader.

Lägg sedan på din favorittopping, t.ex. tomatpuré, vitlök, lök, bacon, ruccola, fetaost, färska tomater, grön paprika, pizzakrydda/oregano samt mängder riven ost.

Servera tillsammans med bea och/eller creme fraiche. Mums!

Kommentarer

Maria sa…
Åh de där ska jag testa :) Kanske hela familjen vill äta (men Gud va less jag är på att den maten jag/vi vill äta är så himla dyr)
SARA BORG sa…
Nähä, det menar du inte. Det har jag inte märkt ;)

Ja shit alltså, matkontot överskrider verkligen budget varje månad. Inte för att vi har budget hemma, men om vi hade det hade detta varit sant. Jag är tydligen lite influerad i ordförrådet från dagens arbetsuppgifter bara...

Det här pizzan borde dock inte bli så dyr, men det beror såklart vad man väljer att ha på.