Tips inför intervallträning

Jag läste ett inlägg häromdagen om självpepp inför intervallträning som jag tyckte var så himla bra. Spana in det hos Sofy. Jag blev så inspirerad att jag tänkte att vi kanske kunde hjälpas åt att samla våra bästa tips för hur man tar sig an intervallträning också, precis som vi gjorde i måndag gällande distanslöpningen?! Kommentera gärna nedan så uppdaterar jag inlägget efterhand. Har du förresten sett att jag uppdaterat det inlägget?

Intervaller tycker jag är förhållandevis lätta rent mentalt att ta mig an. I varje fall korta intervaller uppemot 1 minut. Allt över det känns tyngre för jag är helt enkelt inte van vid det. Tusingar ska vi bara inte prata om :)

Hur som helst, ett intervallpass har ju den fördelen att varje intervall är förhållandevis kort och mentalt bör man lägga fokus på varje intervall för sig. På så sätt känns det mycket mer överkomligt. Till skillnad från distanspass som jag tycker med fördel ska löpas utomhus så finns det många fördelar med att löpa intervaller på löpband. Farten är ju på så vis förutbestämd och man kan fokusera mest på klockan. Farten håller man ju liksom uppe ändå, för trilla av känns inte så lockande, eller hur?!

Här kommer en lista på tips, som ni som sagt gärna får fylla på!

- Variera längden på dina intervaller. Antingen i ett och samma träningspass, eller från gång till gång. Variation gör dig till en bättre löpare.

- Variera lutningen på dina intervaller, dvs låt några intervallpass köras i backe (ute eller på band).

- Spring inte tuffa intervaller för ofta. Det sliter. Variera träningen med annan typ av löpning eller helt enkelt nån annan motionsform.

- Om du springer intervaller på löpband så ha gärna minst 0.5 graders lutning på bandet för att få löpsteget att likna utomhuslöpning mer.

- Om du ska springa intervallerna utomhus är det en fördel att klocka dem så att du ser att du håller ungefär samma fart på varje intervall. Det är nämligen inte helt lätt i början att lära sig vilket tempo man ska hålla för att orka köra samma sträcka exempelvis 10 gånger. Går man ut för hårt orkar man ju kanske bara 3... Går man ut för mesigt är man kanske fortfarande pigg efter 12... Men det där kommer med tiden.

- Fokusera på andning och fotisättning när du pressar dig. Stäng av omvärlden var i din egen kropp.

- Jag lyssnar i stort sett aldrig på varken musik eller ljudbok då jag springer intervaller. Jag lägger fullt fokus på själva upplevelsen och känslan. Men jag vet att många vill ha riktigt peppande musik för att prestera fullt ut. Välj det som funkar för dig.

Kommentarer

Anonym sa…
Som vanligt, bra tips :) Jag tycker det är viktigt att vara ordentligt uppvärmd. Och så kan jag lägga till att testa löpskolning, några 100 m efter uppvärmning och innan intervallerna. Kan också nämna att det kan vara kul att testa snabbdistans/tröskelpass. Lite liknande intervaller och väldigt bra och förberedande inför en tävling tex. Då känner man riktigt farten.

Ida