Bli vän med bålen eller var det bollen?


Ett av mina förbättringsområden när det kommer till min fysik är helt klart bålstyrka. Som ni som hängt här ett tag vet så ogillar jag skarp att träna mage. Dels för att jag känner mig fånig men säkert också för att jag inte är så bra på det. Jag har i omgångar gjort lite olika insatser för att bli bättre på det här och man kan väl säga att det sakta men säkert går framåt. Nu finns det oftast nån bålövning med under mina veckor, vilket det definitivt inte gjorde förr. Drömscenariot hade såklart varit att bål fick nån egen övning varje pass, men riktigt där är jag alltså inte ännu.

Jag lider inte supermycket av att jag inte är stark i bålen i min vardag men däremot när jag tävlar i löpning. Då blir jag trött i både magen och ryggen och brukar kunna få lätt krampkänning, vilket inte är speciellt skönt. Det kan till och med hugga så pass att jag har svårt att andas obehindrat. På maran förra året hade jag det riktigt kämpigt sista milen och även på Tjejmilen när tempot blir ännu högre fick jag ångra att jag slarvat...

Nu har jag nån sorts vision om att jag ska få till det här med bålstabiliteten. Nu när jag går in i den sista träningsperioden inför tävling så ska jag verkligen försöka fokusera på bål och vad passar bättre än boll för just detta?! ;)

Idag körde jag ett blandat styrkepass för överkroppen där jag jobbade i superset, dvs körde två övningar direkt efter varandra utan vila mellan. Antingen blev det två bålövningar eller så varvade jag bål med någon annan muskelgrupp. Jag fokuserar på fria vikter, egen kroppsvikt eller kabelkross i min styrketräning nu. Maskiner och maxstyrka får vänta till efter maran.

På bollen blev det plankor av olika slag, mountain climbers, ryggresningar och crunches. Nu hoppas jag på träningsvärk i morgon!!!

Kommentarer