Utveckling av smaker

Dagens lunchinlägg handlar om mat:

Jag är förvånad och fascinerad... I måndags köpte jag dessa mandlar på coop för att ha som eftermiddagsmellis i bilen på väg till Umeå. De fanns vid kassan och jag ryckte åt mig påsen när jag skulle betala för att jag hade glömt ta nåt annat innan i butiken. Jag som aldrig gillat mandlar, jag som till och med haft supersvårt för mandlar, älskade dem!


Jag är som sagt väldigt fascinerad över vad som hänt med min smak de senaste åren. Det räcker att backa bandet 5 år så har vi en Sara som inte kunde äta kokos. Det var bland det värsta jag visste och jag fick liksom inte ner det. Jag tuggade och tuggade men det var bara torrt och jag kunde knappt svälja. Idag äter jag kokos i stort sett varje dag, i många olika former. Riven kokos, kokoschips, kokoskött från nöten, kokosolja, kokosmjölk, kokosmjöl osv. Och jag verkligen älskar det!

Samma sak med grönsaker. Sallad hemma, när mamma lagade mat, åt jag inte. Möjligen lite gurka eller isbergssallad på en tallrik bredvid, för fyyy, blanda med den varma maten gick inte. Sallad med sås på var äckligt och oätbart! Broccoli, spenat, blomkål och sånt, nä, det åt jag helt enkelt inte. Idag äter jag grönsaker till 95 % (uppskattningsvis) av mina varma måltider. Så ni som har småbarn som inte gillar grönt, ni kan trösta er att om de liknar mig så släpper det efter att de fyllt 30... Men det kanske är en liten tröst ;)

Nu väntar jag med spänning på syrrans recept på spenatsoppa. Det gick givetvis inte i mig som liten, kanske gillar jag det nu???

Kommentarer

Anonym sa…
Men, åt inte du iallafall stuvad spenat o bacon, när du var liten? Elins soppa verkar supergod, ju. Bacon o ägghalvor i, är jättegott! / mamma
SARA BORG sa…
Nä, jag åt bacon, minimalt med kokt potatis och en stoooor klick smör. Jag gissar att Elin var den som åt spenaten.
Anonym sa…
Hahaha, ja så var det ju! Om Elin var den som åt spenat, minns jag inte heller, hihi. JAG har iallafall alltid gillat stuvad spenat, DET vet jag! / mamma