Backintervaller i Odensala elljusspår

Operation kondition går vidare, idag stod backintervaller på schemat!

Fortfarande fräsch - i bilen på parkeringen vid elljusspåret innan löpningen!

Jag känner att jag har blivit ganska bekväm i träningen tyvärr. Jag har absolut inga problem att göra tid, dvs att vara ute länge. Däremot tycker jag att det är hiskeligt obekvämt och jobbigt på alla sätt att träna tuffare. Hög puls är inte min bästa vän och det blir många gånger att jag drar ut på vilan längre än jag borde. Det är nackdelen med att köra intervaller utomhus. Jag har en helt annan disciplin på löpband. Har jag bestämt mig för en viss tid på en viss lutning i ett visst tempo så kör jag det. Ute maskar jag för mycket. Men det är jävligt härligt ute nu. Sol, fågelkvitter och värme. Då väljer jag naturen före gymmet. Så är det bara.

Broddat för bästa grepp i uppförsbackarna!

Uppvärmning 10 min löpning (6:00) + lätt stretch och rörlighetsövningar

3 x backe 240 meter (joggvila ner + ståvila)
1:10 min, 1:10 min, 1:10 min (ca 4.45-tempo)

3 x slinga 330 meter (ståvila ca 1 min mellan varje)
Första halvan lätt utfär, andra halvan lätt uppför
1:29 min, 1:26 min, 1:26 min (ca 4:25-tempo)

3 x backe 110 meter (joggvila ner + ståvila)
30 sek, 30 sek, 29 sek (ca 4:30-tempo)

3 x backe 75 meter (joggvila ner)
19 sek, 19 sek, 19 sek (ca 4:10-tempo)

3 x backe 120 meter (joggvila ner + ståvila)
34 sek, 35 sek, 35 sek (ca 4:55-tempo)

Nedvarvning drygt 10 min löpning (5:55)

Schyssta omgivningar... och en betydligt tröttare Sara!

Dagens pass blev totalt 8.75km, 49:53min (5:42). Det är bara att bita ihop och komma igen. Nästa löppass är torsdag. Jag längtar redan. Funderar på vad jag ska köra då. Det är nästan så att jag hoppas på regn (nä, egentligen inte) så att jag blir mer motiverad för löpband... Jag har iof spanat in en löparbana i Torvalla som skulle funka att köra korta intervaller på, vilket skulle kunna vara ett bra alternativ om jag är sugen på att vara ute.

Kommentarer

Anonym sa…
Grymt!

Får så dåligt samvete, jag som peppade med löpargrupp och så har hela våren gått i 180.. Men jag ska göra ett försök att starta upp lite nu innan semestertider och sen får vi köra på ordentligt i höst också :)

Ida
SARA BORG sa…
Haha, inte ska du ha dåligt samvete Ida! Herregud, jag vet inte heller var april tog vägen. Helt galet! :)
Anonym sa…
Håller helt med! På löpbandet finns det liksom inget alternativ, där bara kör jag oxå! Ute som sagt lättare och vila! Men vilja sköna dagar det varit nu!!

// Maria E