Banlöpning med tjejerna

Vilket grymt pass vi körde igår! Ida hade tänkt ut ett bra upplägg där vi sprang intervaller på bana, 30 sek, 60 sek och 90 sek. Vi startade tillsammans och sprang sen i eget tempo i 30 sekunder för att därefter stanna och ha ståvila i 30 sekunder. Sen startade man där man befann sig och sprang i 60 sekunder för att vila i 30 sekunder. Sen vände man och skulle springa i hela 90 sekunder och dessutom hinna tillbaka till den första startpunkten. Det innebar alltså att man behövde hålla samma tempo på den långa intervallen som man hade på de kortare. Efter en serie vilade vi i två minuter. Serien kördes totalt fem gånger.

Starka tjejer kör bland annat en båltabata tillsammans efter intervallpasset!

Direkt efter löpningen så körde Maria och Ida även några löpstyrkeövningar; utfall, grodhopp och tåhävningar. Det är perfekta övningar för att bli en starkare och snabbare löpare samt för att förebygga skador. Eftersom jag ska tävla på maratondistansen på lördag så ville jag spara mina ben, så jag stod över. Däremot var jag med på bålövningarna som vi avslutade med. Mycket välbehövligt för min del.

Grymma tjejer pustar ut i gräset efter löpningen!

Jag klockade mina intervaller och blev rätt häpen när jag kollade snittiderna igår kväll. Jag sprang nämligen snabbare på de längsta intervallerna än på de kortare, vilket jag iof märkte när jag sprang eftersom jag på alla utom en serie hann längre än bara tillbaka till startpunkten! Den snabbaste intervallen jag körde var den sista 90-sekundaren och den gick i snitt i 3:28-tempo. Jag brukar ju säga att jag är bäst på löpband, men det får jag nog backa på. En löparbana med sällskap verkar vara min grej! När jag kör på bandet är det max 30 sek jag kör i 3:30-tempo. För 90 sek har jag normalt fullt huggning i typ 4:30...

Tjejerna kör grodhopp!

Nu längtar jag redan till nästa måndag, även om jag då kommer att avstå själva löpningen. Vi har preliminärt planerat att köra korta intervaller så jag har lovat att stå för tidtagningen. Troligen kommer Maria att få med två jobbarkompisar så de blir några stycken ändå som springer, skoj! Vill du också hänga på? Alla kan vara med oavsett löpform. Hör av dig i ett mail eller kommentera det här inlägget.

Kommentarer