Dags att börja testa materialet!

Jag testar nya tights på träning tillsammans med ett par beprövade strumpor som både tränats och tävlats i förra sommaren.

Som jag skrev i mina bästa tips inför längre lopp så är det viktigt att provspringa kläderna innan. Kläderna ska ju sitta på under rätt lång tid, beroende på hur snabb man är, så det gäller att de är bekväma och inte ger skavsår. För min del kan jag ha lite problem med linnen då jag ofta får problem under armarna. Det går att avhjälpa genom att ha en t-shirt under tävlingslinnet alternativt tejpa huden.

När det kommer till korta tights eller shorts så kan jag få motsvarande problem på insidan låren. Därför provade jag idag ett par korta tights som jag köpt under vintern. Jag har besparat Östersunds gymbesökare mina bleka ben, men idag var det alltså dags. Resultatet? Nja, jag är inte helt säker. Jag märkte inte av några skavtendenser under intervallerna, men å andra sidan hade jag ju på varje ståvila chans att rätta till dem, så jag bör nog testa dem även på ett distanspass.

Alternativet om det är väldigt varmt den 1 juni blir att springa i de shorts som jag hade provat ut till förra året men som pga det katastrofala löparvädret aldrig användes på just maran. Däremot sprang jag både Vasastafetten och Tjejmilen i dem, så de ska vara ok. Blir det kallt även i år så kommer valet att falla på ett par långa tights av samma modell som jag körde i förra året.

Kommentarer