Långdistans

Jag älskar sånna här dagar som idag. Att vakna en lördag när man har planerat ett långpass, och man kliver upp och inser att det är strålande sol ute. Lycka! Då är det helt okej att vara långdistanslöpare. Efter förra helgens 34 kilometer så hade jag nån tanke i morse om att det skulle räcka med en halvmara (21 km) idag, men när vädret var så fint så tänkte jag annorlunda. Det blev efter lite om och men totalt 25 kilometer på 2 timmar och 40 minuter. Vilket ger ett snitt på 6:25 min/km.


Jag lät bli lurar idag och gav mig i väg. Jag hade först tänkt springa landsväg mot Brunflo eller Krokom men ändrade mig och valde i stället gångvägar genom stan så långt ifrån trafik som möjligt. Jag letade mig i behagligt tempo upp mot Lillsjön och vidare mot Odensala. Där fann jag mig helt plötsligt ta ett varv runt elljusspåret som är lite småkuperat och sen när jag skulle vidare mot Torvalla så valde jag en stig/skidspår bredvid den asfalterade gångbanan. Ja du läste rätt. Du som har följt mig ett tag vet att jag inte är nån terränglöpare utan helst gnuggar asfalt så långt det är möjligt. Idag var tydligen en annan dag. En sån dag jag har längtat efter men tvivlat på om det någonsin skulle ske. Att jag "frivilligt" skulle välja ojämnt underlag framför platt.


Jag håller på och utforskar alla Torvallas skogsområden och gångvägar just nu känns det som. Det är rätt mysigt där. Mycket skog och bra gångvägar för löpning. Jag la kilometer efter kilometer för mina fötter och jag tror att ungefär en tredjedel av dagens pass gick på andra underlag än asfalt. Ett tag var jag till och med ute på en ganska dålig stig och en myr (!). Ja, jag blev rejält blöt om fötterna. Att det går långsamt för mig i terrängen gjorde inget idag. Jag hade tydligen lyckats lämna egot hemma utan att jag ens visste om det. Skönt!


Det fina vädret höll i sig ungefär halva passet. Sen blev det mulet. Det var emellertid fortfarande varmt och skönt så jag var inte överdrivet ledsen för att solen försvann. När jag närmade mig hemmet och såg att jag skulle landa på ungefär 23 kilometer vid dörren började jag vika av från gångvägen och jogga en backe upp till nästa tvärgata, för att sen direkt jogga ner igen och fortsätta gångvägen fram till nästa korsande gata där jag återigen joggade upp. Så höll jag på nästan ända hem vilket gjorde att jag lyckades samla två bonuskilometrar så att rundan landade på 2.5 mil. Nöjd Sara!

Kommentarer

Anonym sa…
Heja, heja! Vad grym du är! Måste bara tipsa dig om att springa långpassen på Frösön mot Frösökyrka, Stocketitt och Pettersonberger. Så fint! Och härliga vägar. Mot Ås och ösa är det också underbart fint. Sprang den rundan i onsdags, jätte härligt!

Ida
SARA BORG sa…
Tack Ida!

Låter spännande med Frösön. Jag brukar mest springa den traditionella rundan förbi djurparken, aldrig mot kyrkan. Det ska jag testa. Mot Ås sprang jag en del förra året och hade nån tanke på det i morse. Typ Ås och Dvärsätt mot Krokom. Sen skulle Lars få hämta mig så att jag slapp vända. Kanske nästa helg! :)