Mina bästa tips inför ett viktigt långlopp

Här kommer några mer eller mindre viktiga saker att tänka på framförallt inför ett längre lopp och som jag själv kommer att följa inför Stockholm Marathon 2013. Jag ska också försöka förklara varför jag tycker som jag tycker.

- Testa att träna vid samma tidpunkt på dagen som tävlingen ska gå, i mitt fall kör jag helst långpassen på lördagar runt lunch. Min kropp funkar nämligen annars bäst på eftermiddag/kväll när det kommer till att prestera. Förmodligen för att jag oftast tränar då. De gånger jag försöker springa på lunchen förvånas jag alltid över hur tungt det går. Den känslan vill jag inte ha när det är dags för tävlingen, så den försöker jag träna bort innan!

- Ät och drick inför ett långpass ungefär samma saker som du tänker äta på tävlingsdagen. I mitt fall är det stadig frulle med bacon, äggröra, yoghurt med frön m.m. Det vet jag finns på hotellfrukosten där vi ska bo. När jag var liten och skulle springa lopp så skulle jag av nån anledning äta havregrynsgröt just på tävlingsdagen, trots att jag aldrig åt det till frukost annars. Havregrynsgröt är ju traditionell löparfrulle liksom. Gå inte på den! Ät bara havregrynsgröt på tävlingsdagen om du brukar göra det annars. Att laborera med kosten samma dag som du ska springa 42 kilometer är ingen hit. Kör på det bränsle du vet säkert att din kropp funkar bra på!

- Ät och drick under loppet bara sånt du har testat på träning. En mage i uppror tror jag inte är kul. Vissa kan reagera ganska kraftigt på sportdryck så om du har för avsikt att dricka den sportdryck som serveras under loppet så ta reda på vad det kommer att vara (brukar stå på tävlingens hemsida) och testa den. Eller så kör du efter ett eget upplägg och ta med eller placera ut "langare" efter banan som kan förse dig med eget bränsle. Jag kommer att dricka vatten, resorb och äta en Atkins bar under loppet, dvs exakt samma upplägg som förra året. Baren äter jag enbart för att inte magen ska gå tom. Jag kan få lite krampkänningar då och det är inte kul att springa med det.

- Gör upp en grundplan inför loppet gällande mat och dryck och försök hålla den även då du börjar bli trött. Det underlättar mentalt att kunna ha något att fokusera på hela tiden. Det blir som små delmål i loppet. Förra året hade vi förmånen att ha familj på plats längs banan som hjälpte till som "langare" och som även gav energi i form av hejande.

- Lyssna på kroppen under loppet. Första timmen kommer jag att ta det lugnt och försöka hitta mitt flow. Förhoppningsvis har jag en bra dag i löparskorna och kan öka sen. Att gå ut för hårt är dödsdömt för mig så under det här skedet är klockan superviktig i mitt fall. Sen går jag på känsla.

- Träna några gånger i de skor och kläder som du tänker ha på loppet. Att upptäcka att linnet ger skavsår under armarna efter typ en halvtimme är ju inget man vill upptäcka på tävling. Då går det åt onödig tid för att stanna och få det tejpat. Har man däremot koll på det innan kan man ju se till att fixa sånt före start eller helt enkelt springa i t-shirt i stället.

Har du fler tips som du tycker borde finnas med på listan? Jag har säkert glömt en hel del och så finns det såklart saker jag inte tänkt på alls. Lämna i så fall en kommentar vettja!

Kommentarer

Anonym sa…
Toppen tips, Sara! Jag tänker också på veckan/veckorna innan. Att ladda framförallt mentalt inför loppet men också med mat/vätska och sömn.

Innan loppet - knyt skorna ordentligt också :)

Det där med energidrycken har jag gjort, på halvmaran och det var inte kul, det i kombo med tom mage - kallsvettig, krampande mage och illamående i 5 km.... :)

Ida