Blandade intervaller på bana (måndagsklubben)

Idag mötte jag upp Maria på Hofvallen för att köra veckans "måndagsklubb". Det blev tyvärr bara vi den här veckan, men det gick ju alldeles lysande det också! Ida, kunde inte vara med men hade istället testat passet i morse. Hon peppade oss via facebook och hälsade att intervallerna skulle bränna rejält :)

Maria som här precis är klar med sin uppvärmning

Upplägget för dagens löpning såg ut såhär:

5 x 60 sek (60 sek vila)
10 x 30 sek (30 sek vila)
15 x 15 sek (15 sek vila)

Mellan varje serie skulle det vara 60 sek vila enligt upplägget som Ida skickat oss. Det blev i praktiken så lång tid det tog för oss att ställa om gps-klockorna till den nya intervalltiden.

Efteråt körde vi löpstyrka (3 varv):

20 utfallssteg
10 grodhopp
30 tåhävningar

Åsså en båltabata som avslutning!

Här pustar vi ut i gräset efter tabatan, grymt nöjda över dagens prestation

När jag summerar kvällen så får jag till totalt 9.3 kilometers löpning. Då har jag räknat in transportlöpningen dit och hem som alltså fungerar som uppvärmning respektive nedvarvning.

Tempot för mina 60-sekundare var enligt klockan... (gick ut hårt och hade blodsmak efter de här)
3:52, 3:20, 3:43, 3:24, 3:49

... och 30-sekundarna gick tydligen långsammare (och blodsmaken gick över)
3:37, 3:30, 3:45, 3:31, 3:57, 4:00, 3:45, 3:51, 3:50, 3:29

...å sen var det en miljard (kändes det som) 15-sekundare kvar
3:50, 3:28, 3:49, 4:01, 4:13, 3:46, 3:45, 3:42, 3:51, 3:35, 3:54, 3:37, 3:43, 3:40, 4:02

Precis som sist höll jag alltså ett högre tempot på de längre intervallerna. Jag är ju inte så explosiv så det är lite som att jag inte hinner få upp farten på kortare distans. Dessutom hinner jag inte återhämta mig riktigt på vilan vilken göra att jag inte är fräsch nog att verkligen satsa på nästa intervall.

Sammanfattningsvis var det ett kul pass och det går verkligen så mycket lättare med sällskap än om jag skulle ha sprungit intervallerna själv.

Kommentarer

Anonym sa…
Grymt jobbat, tjejer!
Haha, kan tänka mig att ni stack iväg snabbt i första blocket. Det är ju svårt att känna farten, tränings sak att inte bränna allt i första för att ha krafter kvar att öka i sista :) Du är explosiv innerst inne tror jag!

Ida
SARA BORG sa…
Jag kämpar för att bli i varje fall, Ida :)