Hemmaträning tabatastyle

Igår kväll smög jag igång med lite träning igen. Det var ju drygt en vecka sen, kanske närmare två, som jag styrketränade sist så jag bestämde mig för att köra igång lite försiktigt. Klockan hann dessutom bli efter 21 innan jag kom i väg så det fick bli en promenad på ca en timme och sen ett kort och effektivt hemmaträningspass. Jag använder appen tabatatimer på paddan. En tabata innebär jobb i 20 sekunder följt av vila i 10 sekunder, vilket upprepas 8 gånger. Det innebär att en tabata tar 4 minuter. Du kan ladda ner appen till din ipad/iphone gratis från appstore.

Klädd för promenad och hemmaträning!

Dagens upplägg bestod av 5 st tabator (ca 20 minuter)

- Squats / axeldrag med hantel
- Bicepscurl (en arm i taget)
- Utfall (en sida i taget)
- Hantellyft sidan (en axel i taget)
- Marklyft / axelpress

Vissa övningar supersettades alltså, så att jag körde varannan övning. Det blev då fyra stycken set av varje (t.ex. squats varvat med axeldrag). Andra övningar, såsom t.ex. bicepscurl körde jag en arm i taget för att på så sätt aktivera bålen mer.

Lilla hemmagymmet är framplockat!

Vi har några hantlar, yogamattor, hopprep och gummiband hemma som gör att det faktiskt går riktigt bra att få till ett träningspass här när man har tight med tid eller bara inte vill/orkar ta sig i väg till gymmet. Jag har själv inte nyttjat möjligheten så mycket men L är desto flitigare. Nu har jag dock blivit lite sugen och tänker att det också kan vara ganska skönt att träna på balkongen under sommaren för att få lite sol och frisk luft på kvällarna istället för att träna inne.

Kommentarer