Offerdalsmilen 2013; My story

(Jag glömde stänga av klockan efter målgång så därför är min egen tid lite sämre än den officiella 49:33 minuter).

Jag är redo för start, denna gång efter drygt 4 kilometer uppvärmning! Bra val!

Min GARMIN säger totalt 10.12km, 49:52min (4:56)

Km 1: 5:06
Km 2: 5:03
Km 3: 5:15
Km 4: 5:01
Km 5: 5:12
Km 6: 4:48
Km 7: 4:38
Km 8: 4:39
Km 9: 4:38
Km 10: 4:47

Precis så här vill jag ha mina lopp! Den första halvan ska gå i lite lugnare tempo för att jag sedan ska kunna ösa på mot slutet. Då är både jag och kroppen glad och särskilt slitigt var det faktiskt inte förrän på den sista kilometern som var rätt mycket uppför. 

Loppet i övrigt var lite lätt kuperat. Tack och lov var det platt första kilometern så jag hann komma in i loppet och hitta tempo riktigt bra innan det började gå uppåt runt två kilometer. Det var mer slakmota än backe och då kan jag faktiskt var ganska stark, när det är asfalt, och tuffade på bra. Jag kände mig som ett lok som körde på där på rälsen liksom.

Starten går och jag lägger mig allra längst bak i startfältet. Helt enligt plan. Ni hittar mig till höger i bild. Framför mig har jag hundratalet löpare...

I första backen började jag plocka folk, vilket var skönt för jag låg typ femma från slutet innan dess. Sen plockade jag rygg efter rygg efter rygg och det var så himla gött. Efter lördagens lopp som var slitigt känns det verkligen bra med ett sånt här lyckorus igen. En mycket glad och nöjd Sara fick ett väldigt bra träningspass avverkat. Att komma in under 50 minuter var både otippat och kul. Jag hade bara koll på klockan under den första kilometern, för att säkerställa att jag inte rycktes med i det tuffa tempot i starten, sen körde jag på känsla. Därför hade jag ingen som helst aning om tiden medan jag sprang. Jag ville bara få till ett bra träningspass. 

Topp 6 i damer 10 kilometer. Ida längst till höger i bild.

Grymma träningskompisen Ida sprang in på drygt 41 minuter och kom 6:a i loppet. Hon fick pengapris och fick komma upp och stå bredvid prispallen och allt. Sånt är proffsigt och inspirerar tokmycket såklart! Nu laddar vi för backintervaller tillsammans med Maria på torsdag faktiskt.

Kommentarer