Ångest?

Mitt långpass ska vara veckans lättaste pass! Lätt i teorin, svårare att känna i praktiken. Idag försökte jag få sällskap på passet och hade planerat ett lätt pass på plana asfalterade gångvägar genom skogsområdena mellan Lillsjön, Odensala och Torvalla. Det tänkta tempot var 6:00-6:30 min/km med gåvila varje kvart. Nu blev det inget sällskap och eftersom jag körde ett liknande pass förra veckan så ville jag spara det här till Maria hänger på. 

Varannan terräng är ju lite min grundtanke nu så vad kunde egentligen passa bättre än att ta mig an min gamla runda via ÖSK, Spikbodarna och Odensala? Den är rejält kuperad så jag erkänner att det var med skräckblandad förtjusning som jag gav mig av idag. Lätt "ångestbetonat" och inte alls så som jag vill känna innan jag ger mig ut. Väl i väg trivs jag som fisken i vattnet, och tur är väl det. Träning ska vara kul, tycker jag.

Halvvägs på dagens pass och de värsta stigningarna är avklarade!

Jag utgår hemifrån och då blir den här rundan nånstans 17-18 kilometer. Eftersom jag vill få till lite längre pass så avvek jag idag från den vanliga rutten och tog stigar in i skogen lite här och var. Det känns nytt och skönt att ha den här tryggheten i att jag vet att jag orkar springa i skogen även om jag skulle tappa bort mig lite och måsta springa några extra kilometrar för att springa tillbaka. Sånt är bra för löpningssjälvförtroendet!

Alla dessa bodar i skogarna ovanför E14

Upplägget på passet ändrade jag också lite. Ett snittempo runt 6:00 tänkte jag mig och istället för gåvila varje kvart så tog jag ståvila (mat- och dryckpaus) på nån minut var femte kilometer. Det blir i praktiken ungefär en gång i halvtimmen och alltså fyra vilor på dagens pass. På gåvilor brukar jag alltid låta klockan rulla men idag på ståvilan så stoppade jag den. Jag stannade dessutom ytterligare en gång för att stänga av ljudboken och packa ner lurar och telefon. Då missade jag att trycka av klockan så kilometertiden blev nästan 9 minuter... Min totaltid idag kan alltså minskas med minst 3 minuter. Men vad gör väl det. Lätt hänt och inte första gången precis.

Dagens siffror: 23km, 2:20:48 (6:07)

Kommentarer