Träna på det du behöver förbättra

Jag är född och uppvuxen i Jämtland. En sommar här kan vara full av regn, blåst och kyla. Ibland får man vara glad om temperaturen under dygnet kommer över 10 grader. En sommar här kan också vara riktigt varm och solig. Vi har långa ljusa nätter när det aldrig blir riktigt svart och natten kan vara så där varm och behaglig. Den senaste veckan har vi haft det så. Temperaturen har vissa dagar krupit uppåt 30 grader och då är det lite kämpigt för en som är ovan...

Gårdagens träningspass löptes på band för att undvika den starka solen

Jag har ända sen jag var liten undvikit den starkaste solen. Dels för att jag blir väääldigt matt (och är dålig på att dricka vatten) men också för att min hy är så ljus. På "äldre dagar" försöker jag träna på att fungera trots att det är varmt. Dels har jag ju varit utomlands och sprungit i värme och nu försöker jag köra på även fast det är väldigt varmt här hemma. I lördags avverkade jag till och med ett långpass (20km) utomhus i stark sol. Jag tog det visserligen riktigt lugnt, men jag gjorde det. Varför utsätta sig för detta kan man undra, jo, jag tänker som så att man ska träna på sånt man behöver förbättra. Att prestera i värme är för mig en sån sak. Att springa en mara i +4, snålblås och hagel var ju inget större bekymmer för mig. Att göra det i +25 skulle va en helt annan sak. Och vilket väder det kommer att vara på tävlingsdagen vet man ju inte när man anmäler sig. Bäst att träna i alla väderförhållanden alltså!

En enda torr liten fläck på tröjan efter svettiga tabataintervaller på löpband...

Igår kväll var det dags för intervaller igen. Vädret var fantastisk så jag ville egentligen träna ute. Dock hade mina armar fått lite väl mycket sol på sig i söndags så jag ville skona dem. Det fick därför bli ett inomhuspass. Där kommer man visserligen undan den starka solen men hettan var massiv. Det var som att kliva in i en bastu. Jag sprang tabator (länge sen sist) med lite lutning (slakmota) på bandet och oj vad jobbigt det var! Jag presterade långt under min vanliga förmåga, men skyller på värmen?! Jag svettades som en gris och fick torka mig i ansiktet hela tiden för svetten rann ner i ögonen och det sved som satan. Benen kändes blytunga också. Går det att skylla på värmen då verkligen? Aja, det var ett jobbigt pass och jag väljer därför att se det som bra träning. Så här såg det ut.

Uppvärmning (prom+jogg) 15 minuter

Tabator (4:30 min/km)
1 x lutning 0,5
1 x lutning 2,0
1 x lutning 4,0
Med 1 minut ståvila mellan varje

3 min gåvila

1 x lutning 2,0
1 x lutning 4,0
1 x lutning 2,0
1 x lutning 0,5
Med 1 min ståvila mellan varje

Nedvarvning 8 minuter
Totaltid på bandet 1 timme

Om jag räknat rätt (?) så innebär ovanstående att jag fick ihop 18 minuter och 40 sekunder i 4:30-tempo så det var väl inte så illa, även om jag inte alls orkade upp på den lutning jag hade tänkt innan.

Kommentarer