Björgenintervaller med höstkänsla

Efter lite googlande så hade jag lyckats läsa mig till att Björgenintervaller innebär 4 x 4 minuter där man tydligen ska ligga över mjölksyratröskeln, nånstans runt 90-95 %. Sen ska det visst vara 3 minuter aktiv vila för att komma ner till runt 70 % av maxpuls. För egen del har jag väldigt dålig koll på det här med trösklar och puls, så igår gjorde jag helt enkelt som jag oftast gör, det vill säga jag bara sprang på känsla.

Höst i luften! Natten mot onsdag slog temperaturen om här i Östersund och nu är det jacka som gäller om man är lite frusen som jag! Jag matchar höstlöven med orange från NIKE

Tävlingsdagen kryper allt närmare och jag försöker springa mina pass nu så att jag är uppe och nosar på tänkt tävlingstempo nån gång under passet. För att persa på Tjejmilen behöver jag snitta helst lite under 4:45 min/km. Det borde inte vara nån omöjlighet med tankte på att jag gjorde det på St Olav tidigare i sommar, men som vi alla vet så finns inga garantier. Björgenintervallerna ville jag därför köra i 4:30 eller snabbare. För att inte pressa på för hårt nu när jag formtoppar så valde jag att gå på vilorna, men man kan säkert jogga också. Min version av passet (tot 7.14km)blev så här:

Uppjogg ca 10-12 min, lätt stretch/rörlighet
1. 926 meter, 4:18 min/km
2. 902 meter, 4:25 min/km
3. 935 meter, 4:18 min/km
4. 882 meter, 4:32 min/km
Nerjogg ca 8-10 min

Intervall 1 och 3 var lätt utför, 2 och 4 lätt uppför, vilket också speglas på tiderna. Jag reflekterade en del över att jag tycker att den här typen av intervaller rent mentalt går så mycket bättre utomhus. Jag tror ärligt inte alls att jag pallat på samma sätt på ett löpband. För att genomföra intervallerna programmerade jag en intervalltimerapp i mobilen så att den pep i lurarna varje gång det var dags att öka eller sänka farten. På så sätt slapp jag koncentrera mig på att hålla koll på klockan, vilket jag tycker underlättade.

Kommentarer