Jag blickar framåt - ny fokusperiod

Tack för att ni orkat läsa och kommentera min rapport från återbesöket hos sjukgymnasten!

Nu blickar jag framåt mot en ny fokusperiod!

Som jag skrev är jag i princip i mål när det gäller att återfå normal rörlighet. Nu börjar nästa steg för mig som kommer att handla om att förändra mina rörelsemönster. Bara för att jag nu rent fysiologiskt kan utföra vissa saker så betyder inte det att kroppen gör så. Den fortsätter på samma bana som förut. Där den är trygg. Jag måste träna för att lära om. Jag är dessutom för svag i vissa muskler och vissa lägen för att orka någon längre tid.

För att jobba vidare mot mina mål (kunna stå med raka ben, kunna skjuta fram höften, kunna springa med bättre löpsteg osv) så har jag nu fått nya direktiv. Jag ska fortsätta med mitt rörelseprogram. Nu är det 1 gång per dag, 6 dagar i veckan. Samma antal reps/sekunder på både höger och vänster sida igen, eftersom jag lyckats jobba bort obalansen.

Jag har dessutom fått ett antal styrkeövningar som jag ska genomföra 2-3 gånger i veckan. Sjukgymnasten har (såklart) lyckats hitta mina svagaste sidor och hatövningar. Vem som helst hade ju kunnat räkna ut att det man är som sämst på är exakt det man behöver träna. Så.... Bål och höfter. En massa olika lyft där en bolljävel ingår. Fy faan säger jag bara. MEN, min styrka är som sjukgymnasten säger att jag är jävligt motiverad och disciplinerad. Det är vad som tagit mig så här långt på relativt kort tid. Kan jag bibehålla det och verkligen göra mina övningar så ska det kunna bli riktigt bra det här. 

I morse smygstartade jag genom att köra semiplankor och höftlyft tillsammans med rörelseprogrammet. På onsdag ska jag gå till gymmet och köra alla nya övningar. Nu gäller att få in de här nya vanorna. Tur att jag gillar att jobba i projekt - fullt fokus under kort tid! Återbesök är inplanerat om ungefär en månad.

Kommentarer

Anonym sa…
Lycka till med det "nya" träningsprogrammet! Det fixar du ju lätt som en plätt (ÄVEN om det ingår en boll, hihi.) Kram/mamma