Inov8 Trailroc 236 - Nytt i skogarderoben!

För ett tag sedan bad jag er om tips på skor för terränglöpning. Jag behöver ersätta mina Salomon Speedcross eftersom jag får ont i fötterna av dem. Min kriterier/önskemål var att skorna skulle ha grov sula i likhet med speedcrossen men i övrigt vara mycket mjukare. Jag kan nämligen uppleva det nästan som om jag har en skidpjäxa på foten då jag springer i dem eftersom de är ganska hårda och går högt upp mot fotknölarna. Det funkar helt enkelt inte på mina fötter.

Nyförvärven - Inov8 Trailroc 236

Ida och Fredrik tyckte att jag skulle satsa på Icebugs. Eftersom jag redan har ett par sånna, och inte är helt nöjda med dem heller så kändes det inte riktigt hundra. Även om jag såklart förstår att olika modeller känns olika på foten, trots samma märke. Icebugs blev i varje fall aldrig riktigt aktuellt på grund av det.

Jag har däremot länge varit nyfiken på Inov8, men inte kommit mig för att testa dem. Det är väl främst X-talon 190, den snygga och lätta modellen i grym rödfärg, som lockat. Efter att jag läst på en del, både tester och fakta om skorna, så har jag dock kommit fram till att Trailroc 236 troligen passar in bättre på mina önskemål. Tyvärr är den modellen inte riktigt lika snygg... men den ska tydligen vara rymligare i framfoten än X-talon, vilket jag behöver. Jag har haft lite Hallux valgus problem när jag var yngre (visst heter det så?), ni vet den här knölen vid stortån, och nu den här trilskande lilltån, så jag behöver skor som är vida framtill. Samtidigt har jag ett högt fotvalv med ganska smal vrist, så det kan vara lite trixigt.

Jag slog iaf till på Trailroc och beställde hem ett par för att prova, och ni, de sitter som mockasiner på fötterna. Så grymt sköna. Nu har jag bara gått omkring i dem hemma en kort stund, så jag får väl testa dem lite försiktigt på löpband till helgen, så att de inte klämmer på tån. Känner jag det minsta obehag så skickas de tillbaka. Inga fler dumheter gällande skor nu. Rymligt ska det vara!

Kommentarer