Jag behöver HJÄLP (skotips för terränglöpning)

Kära läsare! Jag undrar om det finns nån där ute som kan dela med sig av lite tips på vad jag ska tänka på vid köp av skor för löpning i terräng. Jag har ju ganska begränsad erfarenhet av terränglöpning men har på senare tid börjat uppskatta det allt mer. Mest har jag använt mina Salomon Speedcross, se bilden, men de funkar inte längre så jag behöver byta. 

Snygga men tyvärr inte helt okej på mina fötter!

Bakgrund:
Jag har haft problem med en lilltånagel under nån månad och haft svårt att använda speedcrossen. Nu har tån läkt fint och ömmar inte längre, men jag känner att de här skorna inte känns helt okej. Troligen är det dessa som varit den största boven i dramat, för vid tester är det dem som känns värst för tån. Att fortsätta springa i dem och riskera att få tillbaka problemen verkar bara dumt. De skaver också på insidan foten så jag måste alltid använda tejp eller skavsårsplåster också. Jag borde väl ha insett för länge sen att de inte riktigt passar mina fötter, men jag har inte prioriterat att lägga pengar på att byta ut dem...

Mina önskemål:
Så, vad vill jag ha i stället? Jag vill ha en mjukare och följsammare sko än speedcrossen, som jag upplever går högt upp mot fotlederna och är rätt hård. Det är där jag får skavsår av dem. Skon bör uppmuntra till ett kvickt löpsteg eftersom jag har problem med att bli kvar för länge i marken, om ni förstår. Sulan får gärna vara lika grovräfflad som denna. Jag har ett högt fotvalv och en ganska smal fot just vid valvet. Sen "flyter" den liksom ut och blir bred framme vid trampdynorna. Det är här lilltån kommer i kläm om skon inte är tillräckligt bred.

Jag är såklart fullt medveten om att jag måste prova ut skor, men då utbudet i butikerna här i stan är ganska begränsat, och olika butiker har olika märken, så tänker jag mig att jag bör ha lite koll innan på modeller som skulle kunna vara nåt för mig.

Så, kan du känner igen dig i mina beskrivningar ovan och tror att du har nåt tips som kan vara relevant så får du väldigt gärna dela med dig! Tack på förhand!

Kommentarer

Fredrik sa…
Icebug :)