Det bästa jag har gjort

Om att välja rätt

Fast jag undrar, blå ljus, är det verkligen rätt? Å andra sidan är det ju inte mitt val, så det är inget att hänga upp sig på. Rådhuset tronar upp sig bakom granen, och som lillasyster lillstrumpa skrev på instagram, det ser verkligen ut som ett gigantiskt pepparkakshus.

- När livet snurrar i 180 så väljer jag ofta bort att umgås, trots att det egentligen innebär att jag väljer bort mig själv på ett sätt. I onsdags kväll valde jag att uppvakta en vän, trots att det var mitt i veckan, hutlöst med jobb, och att jag egentligen hade tänkt träna. Sååååå bra val. 

- Igår skulle jag jobba många timmar, men jag snikade åt mig en lucka på 1,5 timme på eftermiddagen innan jag skulle köra till Ramsele för att jobba där på kvällen. Inspirerad av Sara Rönne (bloggen Träningsglädje) så ville jag ta vara på dagsljuset som precis var på väg att ge upp. Så vad gjorde jag? Jo, 30 minuter jogg, dusch och middag, hann jag med, och jag är stolt över mig själv och min prioritering. Ännu ett bra val.

- Jag har lätt för att bli beroende av saker. Av nån särskild maträtt, av en TV-serie, av.... Ja.... Nu kom jag inte på nåt fler bra exempel, men ni fattar grejen. Mitt problem när det kommer till TV är att jag även fastnar i sånt som jag inte ens tycker är bra. Ni hör ju så dumt! Därför väljer jag att inte titta på TV som en vardagssyssla. Om jag ska trycka i gång den så är det för att jag har kollat tablån och sett att det är nåt jag VERKLIGEN vill se. Annars rör jag inte den där maskinen, för vips så sitter jag fast i soffan och blippar på den där fjärren. Blipp blipp blipp. Bara skit. Blippar vidare. Att välja bort slentrianmässigt TV-tittande har gett mig den största tidsvinsten nånsin. Plötsligen har dygnet faktiskt 24 timmar. Eller plötsligt och plötsligt. Det var massor av år sen jag gjorde det här valet. Men jag tänker på det ibland, hur fattigt mitt liv skulle ha varit om jag inte gjort det. Så mycket jag hunnit med tack vare det här. Bra val!

Vad har du gjort för bra val som du är stolt över? Bra val för dig behöver ju inte alls vara samma som för mig, tvärtom. Alla är vi olika och har olika behov. Att lyssna, känna och tänka kring sin egen kropp och knopp är däremot något som vi alla borde göra i bland. Att hylla oss själva genom att säga, eller som här att skriva, om saker vi är stolta över när det kommer till oss själva, det behöver vi också. Är man typiskt svensk så är det svårt. Vi är inte vana vid att uttrycka att vi är bra på saker, och vi är verkligen inte vana att säga att vi är stolta över oss själva. Men kom igen nu, här är ett ypperligt tillfälle att börja träna på det här. Du som läser, lämna en kommentar, vad har du gjort för bra val, för din egen skull, som du är stolt över?

Kommentarer

Anonym sa…
Väldigt bra grejer, Sara! Och du inspirerar mig, så du vet.
- Jag har blivit bättre på att "ta" mig tid till mig själv någon kväll i veckan. Två lugna kvällsjoggar med pannlampa den här veckan, som jag älskar.
- Jag o Emil har lunchar ihop (nästan) varje fredag, ja, det är sjukt mysigt och bra för förhållandet på många sätt även fast vi får pussla och stressa lite.
- Jag har sänkt kraven på mig själv (i o m att knät fick ta stryk) och tar det lugnare med löpningen en tid och känner efter mer varje pass.
- Tar mig också tid att titta på julkalendern med V varje morgon. Alltså verkligen TITTAR, utan telefonen, mail och annat som distraherar.

Lååångt blev det. Men bra att rada upp. Kram Ida