Eat your greens

Ja, det är något jag verkligen vill slå ett slag för i år. Ät grönsaker. Ät bär. Ät frukt. I stället för att tänka bort godis, kakor eller bullar, tänk på vad du kan lägga till för att göra din kropp glad. Låt balans bli nyckelordet i år. Jag har skapat en ny bloggetikett under namnet eat your greens och där tipsar jag om grönt som gör gott.

Blomkål och brysselkål som först fått puttra i lite saltat vatten, och som jag sen steker i smör, pressad vitlök och citron 

Under mina första 30 levnadsår åt jag nästan inga grönsaker alls, vilket känns konstigt nu, för oj va mycket gott det finns! Mat för mig ska vara just det, god. Jag äter ingenting bara för att det anses hälsosamt, utan för mig är smaken viktig. Just kål i olika former har jag "upptäckt" ganska nyligen, och nu experimenterar jag mig fram med tillagningssätt och smaksättning.

Ett tips är också att steka eller koka kål och vända ner den ljummen i en i övrigt kall sallad. Det gör salladen mer matig och med lite extra stuns (tuggmotstånd).

Kommentarer